A biometrikus útlevéltől a járásfelismerő kapuig. Hogyan igazoljuk magunkat húsz év múlva?

2009.12.09. 21:32 Zubreczki Dávid

http://img1.indafoto.hu/3/9/28459_afb10ddfce75e4a231f083365f04e08f/6268667_724222a9024685ea89be6a22f71ec01c_m.jpg

Csak félve merek ismét azonosítástechnikáról írni, mert tartok a mellékelt ábrán látható Fény Angyalainak bosszújától. De aki bátor, az olvasson tovább! Lesz benne csecsemő-ujjlenyomatvétel, meg járásazonosító ház és kiderül az is, hogy nekem biometrikus BKV-bérletem van. Az idén startolt ujjlenyomatos útlevelek hamarosan leváltják a hagyományosakat, de azokat vajon mi fogja leváltani?

A biometrikus azonosítással is épp úgy vagyok, mint a rádiófrekvenciással: vagy tíz évvel ezelőtt írtam róla ide-oda, de akkor még annyira távoli jövőnek tűnt, hogy eléggé meglepett, amikor ideért. Konkrétan egy Vátis sajtóközlemény formájában. Ugyanis amióta voltam a családbarát városos konferenciájukon, azóta szorgalmasan küldözgetik őket, én meg hm... szorgalmasan vigyázok azokra a Futurista levelesládájában. Na de most előástam az egyiket és rájöttem, hogy remek téma!

A lényege, hogy a nyári bevezetés óta rengetegen (okt. 31-ig 140 ezren, közöttük több mint 300 újszülöttnek a szülőszobán) váltották ki a biometrikus útlevelet, és hogy január 1-től - igaz ma még borsos felárral, de - akár órák alatt is elkészíthető. A teljes cikk itt olvasható, minket meg persze az érdekel, hogy mit hoz a jövő.

Ugye a biometrikus azonosítás lényege, hogy az emberhez nem hozzárendelnek valami azonosító ízét (pinkód, személyi szám stb.), hanem ő maga lesz az azonosító. Saját magát nem vesztheti el, nem felejtheti el stb. A biometrikus azonosító az idén életbe lépett EU-s útleveleken az ujjlenyomatot jelenti, s bár ez a legelterjedtebb dolog (már ősrégi krimikben is felbukkan), de korántsem az egyetlen.

Olykor találkozni a szem (írisz vagy retina) azonosításával, de az igazából kicsit macerás.

Az arcfelismerés tulajdonképpen elég vicces, hiszen ennyi erővel a BKV bérletem is biometrikus igazolvány, mert benne van a fényképem. Másfelől meg nem olyan vicces, mert azt lehet a legkevésbé észrevehető módon ellenőrizni. Kicsit Pirx kalandjai hangulatú ugyan, de már ma is össze lehet buherálni egy olyan fejre szerelt kamerát, amellyel elég ránéznem valakire, az rögzíti az arcvonásait, aztán a weben rákeres, hogy kit is látok. Vagyis ha végigmegyek az utcán meg tudom állapítani, hogy kik jönnek szembe, ami azért elég hátborzongató (még akkor is, ha ez még csak félig-meddig jelen).

A legtöbb biometrikus azonosítási technológia testünk fizikai adottságát használja fel hitelesítésre, de ennél sokkal érdekesebbek szerintem a viselkedésminták. Ezeknek a felvett szokásoknak a vizsgálata természetesen nem olyan biztonságos, mint a születési adottságokat elemző eljárások, ám fontos kiegészítői – gyakran feltűnés nélküli előszűrői – lehetnek azoknak. A legismertebb ilyen módszer a hangazonosítás (mely fizikai és viselkedési elemeket egyaránt tartalmaz), de vannak kísérletek a írásfelismeréstől a járáselemzésig számos területen.

Kevesen gondolunk bele, de a legáltalánosabban elterjedt viselkedésminta-azonosítás az aláírás, mely még ma is a leggyakrabban használt hitelesítő eszköz – gyakorlatilag a legkorszerűbb módszerek mellett is elengedhet egy dokumentum kiállításhoz. Ennek továbbfejlesztett változata az olyan biometrikus kézjegy-azonosítás, amelyik nem csak a kész szöveget (passzív rész) vizsgálja, hanem az írás folyamatát (aktív rész) is. Vagyis azt, hogy az aláírás melyik része milyen sebességgel és mennyire megnyomva került a papírra. A papír itt természetesen nem szó szerint értendő, hiszen ez az eljárás elsősorban digitális dokumentumok hitelesítésénél kaphat szerepet, egy különleges érzékelő pad és egy elektronikus toll segítségével.

Nem csak a kézírásunk lehet egyedi, hanem a gépelésünk is. Klaviatúrahasználati szokásaink egy része minden különösebb berendezés nélkül vizsgálható: milyen gyorsan írunk, melyek a leggyakoribb elütési hibáink stb. (Nekem például rendszeresen felcserélődnek az ipszilonos kettős betűim tagjai. Így: iylen, oylan.)

Ha azonban a billentyűzet speciális érzékelőkkel van felszerelve, akkor észlelni tudja a lenyomás erősségét, a nyomva tartás hosszát, a leütések közt eltelt időt, hogy melyik shift-billentyűt használjuk gyakrabban, beillesztéshez az egeret vagy a Ctrl+V kombinációt vesszük-e igénybe stb. Természetesen egy beléptető-rendszernél soha nem lesz az a feladatunk, hogy gépeljünk be egy adott szöveget a bejutáshoz, de egyes elektronikus dokumentumok, fájlok, adatbázisok, számítógépek biztonságát fokozhatják a gépelésfelismerők. Ha úgy észleli rendszer, hogy nem a jogosult személy dolgozik rajta, automatikusan kérhet egy szigorúbb azonosítást.

Ugyanilyen módon jellemző mindannyiunkra a járásunk – nem véletlen, hogy több detektívregényben ez buktatja le az álruhás bűnözőt. A lépések hosszát, szélességét, ritmusát, a boka-sarok-térd mozgását infravörös sugarakkal vizsgáló rendszer azonban még – stílszerűen mondva – gyermekcipőben jár, de lehet hogy egyszer még besegít a portásoknak.

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: it azonosítás biometrikus

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr771586843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lesley · http://8ker.blog.hu/ 2009.12.10. 01:13:43

Én azt nézem, hogy az összes klaviatúrámon az első elkopó mindig az M - és nem értem!
Mindegyiken egyforma vékony a festék az M-en? :)

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.12.10. 15:33:26

"Ha azonban a billentyűzet speciális érzékelőkkel van felszerelve, akkor észlelni tudja a lenyomás erősségét" -- ennek a zeneszerző programokat laptopon használók mennyire fognak örülni :) És akkor már legyen aftertouch érzékeny is! Tudnám értékelni.

Ez a klaviatúra-használati szokások fejezet nekem tök új volt, nagyon tetszik. Én mondjuk pont semmilyen hibát nem szoktam ejteni, de erről felismerhető vagyok. (Ilyen kommentek után kell kurva gyorsan Wordbe bedobni a szöveget, hogy hibátlan-e.) Az tuti, hogy arról, hogy melyik ujjal melyik billentyűt nyomom le, felismerhető volnék. Éééééletemben nem gondoltam erre, tetszik.

A Fény Angyalain pedig hét elején sírva röhögtem, igazi állatok, kár, hogy nem tavaly jött, akkor bevittem a suliba RFID-vel kapcsolatos témának.

Nekem nagyon furcsamód a bal alt van legyilkolva, és a space bal oldala van elzsírosodva. Utóbbira már a kardiológusom hívta fel a figyelmemet.

Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2009.12.10. 15:34:53

Ja és azt nem tudtam, tudtátok-e, de az ENTER-t erősebben kell lenyomni amúgy is :) Főleg, amikor egy e-maillel végzel. Kész, "dzssss". A lenyomáserősség-érzékeny billentyűzet újra kihozná belőlünk azt az állatot, aki képes volt a joystickot karjánál fogva tapadókorongostul, asztallapostul letépni egy-egy nyári olimpia futószám alatt C64-en.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.12.10. 15:39:27

@nosferato: fúúú tényleg! a Nyári olimpia amilyen szar játék volt, annyira hamar megölte a joystickot. tényleg hihetetlen visszagondolva :)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2009.12.10. 19:41:13

@Slanger: :) inkább ők is ugyanazokat a Vátis sajtóközleményeket használják mint én : ) bevallom részben egy napi gazdaságos cikket is felhasználtam a poszt megírásához, de nem jelöltem meg forrásnak, mert azt is én írtam ;)

Vaandor 2009.12.11. 10:16:11

@Lesley: Na most már tudjuk, melyik betű az, ami biztosan szerepel az összes netes jelszavadban! :-)

Tepsifan · http://kephatas.blog.hu 2009.12.18. 10:46:48

És mi van ha, valaki egy kis italozás után szeretne elküldeni egy e-mailt? Kizárja a rendszer? :)

süti beállítások módosítása