Parkolóhely-kereső alkalmazás miért nincs még mindenhol? Szinte magától értetődő lenne, Birmingham-ben működik is!

2013.07.29. 10:40 futurista

Belvárosba áramló autók Birmingham-ben. Fotó: Kockafej, Wikimedia.

Megvan az az érzés, amikor már negyedórája odaértél a találkozó helyszínére, de még nem kezdhetsz a lejáró parkolóóra újratöltése miatt aggódni, mert vigasztalanul körözöl a házak között, és komolyan fontolóra veszed, hogy egyszerűen megfordulsz és hazamész?

A parkolóhely keresésével töltött idő, és a megtett tiszteletkörök maguk is hozzájárulnak a forgalmi dugókhoz – egyes kutatások szerint mintegy 30%-kal. (Ide kattints a pdf-ért, ha komolyan érdekel.) Vagyis dugót generálnak azok is, akik voltaképpen már megérkeztek a céljukhoz, csak nincs hol parkolniuk. És még a levegőt is szennyezik.

A parkolás ügyében kevés technológiai előrelépés történt az elmúlt évekig. Ma viszont a legújabb szenzorokkal, okos mérőkkel és fejlett analitikával értelmes célkitűzés lehet egy városnak, hogy újragondolja parkolási rendszerét az élhetőbb hétköznapok érdekében. Egy spanyol példát már láttunk arra, hogy milyen, amikor egy szenzorokkal teletűzdelt városban közlekedünk telefonnal, lássuk, mit hoztak össze az amerikaiak Angliában.

A Streetline egy startup a Szilicium-völgyből, amely okos parkolási megoldásokat fejleszt városoknak, parkolóházaknak, repülőtereknek, meg mindenkinek, aki parkoltatással foglalkozik. A cég készítette a Parker applikációt, amely valós időben tudja üres parkolóhelyekhez kalauzolni az autóvezetőket. Az IBM 2010-ben felfigyelt a Streetline-ra, azóta együtt dolgoznak.

Mostanában éppen egy okos parkolási pilot programot bonyolítanak le az angliai Birmingham-ben, együttműködésben a helyi önkormányzattal.

Birmingham-ben egymillióan laknak, és még 160 ezren ingáznak a városba naponta. Nem csoda, hogy az önkormányzat szeretné kezelni a rendszeresen kialakuló dugókat, amelyek nem csak a közlekedők agyára mennek, de a gazdasági hatásuk sem elhanyagolható.

Most a pilot keretében elemző szoftverek segítenek megérteni a városra jellemző parkolási mintázatot, hogy hatékonyabbá tegyék a parkolást és csökkentsék a dugók számát. Azt remélik, végül könnyebb lesz majd parkolóhelyet találni a belváros Ékszerésznegyedében, mint manapság.

Parkoló autók a birminghami Ékszerész-negyedben. Fotó: Erebus555, Wikimedia

 

A pilot céljára egy tíz háztömbnyi területet jelöltek ki. Vezeték nélküli szonzorokat telepítettek a már létező parkolóhelyeken. Az érzékelők regisztrálják a járművek jelenlétét, összegyűjtik és valós idejű elemzésre továbbítják az adatokat, amelyekhez a városi közlekedési hatóságnak és az autóvezetőknek is van hozzáférése.

 

Mit ad az autósnak?

Ha az autósok letöltik a Parker appot, számítógépükön, vagy mobil eszközükön keresztül ellenőrizhetik az úti céljuknál elérhető parkolási lehetőségeket. Látják a parkolás árát is, és mobilon keresztül fizetni is tudnak érte. Amikor távoznak, az alkalmazás elkalauzolja őket a kocsijukhoz, ha kell. A rendszer hangutasításra reagál, nem kell vezetés közben tapogatni a kijelzőt.

 

Mit ad a szolgáltatónak? (Közvetve persze az autósnak is)

A parkolási adatok elemzése olyan összefüggésekbe enged bepillantást, mint az óránkénti telítettség, a háztömbök, területek szerinti kihasználtság, a parkolás jellemző időtartama, és a szomszéd környék, illetve az üzleti negyed irányába mutató trendek.

Az elemzés nyomán jobban összehangolhatók a parkolási igények és a kínálat, és ez segíthet egy olyan parkolási és közlekedési mix kialakításában, amely sétára ösztönöz a vásárlónegyedben. Még csak Facebookozni sem kell a közlekedési adatokért.

 

Ehhez jöhetnek még az elektronikus fizetési megoldások, és akkor az autósoknak nemcsak az útvonaluk tervezésében, a szabad parkoló fellelésében segít a program, hanem a készpénzmentes lebonyolításban is.

Nem, az okos városban tényleg nem kell lemenni óránként az automatához.

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: közlekedés autó parkolás okostelefon érzékelő távérzékelés forgalomirányítás közlekedésszervezés

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr865431618

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

igazi hős 2013.07.29. 21:18:54

Jó a poszt, de kár volt ezzel a befejezéssel lerontani: "Nem, az okos városban tényleg nem kell lemenni óránként az automatához."
Magyarországon sem kell, sőt egy tetszőlegesen buta mobil is elég hozzá. Oké a posztban szereplő alkalmazáshoz nem kell olyan bonyolult művelet, mint a legközelebbi parkolóautomata megkeresése, a rajta levő négyjegyű kód leolvasása és egy telefonszám felhívása, de nem ez a fő erőssége. Inkább az, ha összekötik egy útvonaltervező programmal (gmaps?), hogy ne az úticélomhoz vezessen, hanem az ahhoz időben legközelebbi parkolóhelyhez.

Sákif za morro? 2013.07.29. 21:37:27

Kíváncsi vagyok, hogy kezeli a rendszer az autókszáma=0,7*parkolóhelyekszáma típusú problémát.

bioLarzen 2013.07.29. 21:41:28

És mi garantálja a sofőr számára, hogy mire odaér az ajánlott parkolóhelyhez, az még mindig szabad? Nem vezetek, de még én is tudom, hogy zsúfoltabb helyeken a szabad parkolóhelyek általában másodpercekig szabadok - az egy perces kihasználatlanság már szinte csúcs...

bio

Nick-Name 2013.07.29. 23:41:44

Nekem speciel az egész életemet a parkolóhoz kell kötnöm, mivel a környékünkön működö milliónyi "lebuj" vendégei este 6 után lefoglalják az egész környéket, az itt lakók meg este 10-11-ig @nyázva köröznek amíg el nem szédülnek. Csak azt nem tudom, hogy aki ilyen helyekre jár miért nem taxival közlekedik és akkor még aperitiffre is futná! Vagy netán így is fut???

Mellesleg az index használat mellett a KRESZ-en, kiemelt figyelmet fordíthatnának a parkolásra is, hogy IFA méretű helyre nem állunk be középre kispolszkival!

süti beállítások módosítása