Álmodtam egy világot magamnak I.

2010.05.26. 00:06 Alice from Wonderland

Álmodtam egy világot magamnak, ahol nincsenek parkoló őrök, kerékbilincs és rohangálás szakadó esőben, hogy legalább az autómat kerékbilincs mentesítsem, ha már a világot nem tudom. Oly távolinak tűnt ez a jövő tehetetlenül állva a kocsi mellett, pedig az arabok már ezt is megoldották.

Történt ugyanis, hogy kerékbilincset kaptam, ami önmagában is igen kellemetlen dolog, a délutáni szakadó esőben és villámlásban viszont több mint kellemetlen. Álltam ott bambán nézve a két kis csomagomra. Az egyik, a szokásos mikulás csomag, a másik a büntetés a kerékbilincshez. És innetől kezdődik a vízió, amihez nem kellene húsz évet várni, elég lenne csak egy kis odafigyelés. A 21. században nem értem, hogy miért nem lehet telefonon vagy sms-ben vagy akár az autómatán keresztül elintézni, hogy megszabadítsanak a kerékbilincstől. Ehelyett taxi, rohanás a Peterdy utcába, befizetés, taxi vissza a kocsihoz, várakozás az esőben, amíg odaérnek a kerékbilincstől megszabadító munkatársak. Ja és még valami: miért kell úgy leragasztani az autó ablakát, ajtaját, hogy utána körömmel kelljen lekapirgálni a ragasztót?

Komolyan nem értem. Biztosan a jövőben is lesznek feledékenyek, figyelmetlenek, tilosban parkolók és "csak 2 percre szaladok be" típusú sofőrök, ez nem kérdés. A kérdés csak az, hogy ha már jól kitoltunk magunkkal, mennyire lehet gördülékennyé tenni az ügyintézést. Bár igazából az lenne a legszebb, ha lenne elegendő mélygarázs vagy akár annyi őrzött parkoló és olyan minőségű tömegközlekedés, hogy ne nagyon kelljen autót használni a belvárosban. Vagy ez már nagyon elrugaszkodott elképzelés? 

Persze vannak már alternatív megoldások az autómentes városokra. Hol máshol lehetne erre példát találni, mint az Egyesült Arab Emírségek egyik városában. Abu Dhabi város részeként Masdar City lesz az a hely, ahol nincs károsanyag kibocsátás, nincs kidobott energia, nincs szennyezés. A városban persz nem lehet autót használni, így megszületett a PRT (Personal Rapid Transit), ami a taxi és a tömegközlekedés furcsa elegye. A "kocsik" egy kiépített hálózaton futnak, ám nem kell a többi utasra várni, nem kell osztozkodni, hiszen csak ott és akkor állnak meg, ahol mi akarjuk. Nincs sofőr, nincs tömeg, tolongás és persze teljesen környezetbarát megoldás. 

Azért kíváncsi lennk rá, hogy egy ilyen csodahálózaton futó csodamasinára Budapesten mennyi idő alatt kerülne kerékbilincs...

 

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: büntetés parkolás taxi tömegközlekedés kerékbilincs

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr632031834

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

*Anna · http://csakaszepre.blog.hu/ 2010.05.26. 21:44:38

szerintem HA az autósok is BKV-val járnának, akkor nem lenne olyan borzasztó a tömegközlekedés... hisz nem lenne dugó, ezáltal így hamarabb el lehetne mindenhova jutni + talán a gépjármű állomány is jobb lenne, esetleg gyakrabban is járnának... ha bele gondolsz, csúcsidőben a távolság a leparkolt kocsid és közted általában megközelíti a töm.közl.eszköz és közted lévő távolságot (gondolom), vagyis abba most sem kell bele halni :)
de a mélygarázsok tényleg nagyon kellenének, főként ha zöldfelületek jönnek létre a felszínükön, plusz ki kéne tiltani a legtöbb autót a belvárosból - hisz önszántából senki sem fogja (a jövőt szem előtt tartva) a tömegközlekedést választani pl. egy esős napon, ha van autója (sajnos!), de a legtöbben máskor sem...

Navarot 2010.05.26. 23:46:32

Az az igazság, hogy sajnos a People Mover-ek (ezek azok) sem környezetbarátok. Kezdjük ott, hogy a fölöslegesen megtett kilométerek már eleve nem lehetnek környezetbarátok, azaz részben a túlzott utazási kényszer (és nemegyszer szokások) is rosszak. Persze munkába, boltba kell járni, csak nem mindegy hova. Ez a kisfilm Abu Dhabiból is nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a különböző funkciókat egymáshoz közel helyezzék el: www.youtube.com/watch?v=Yz-hguqZCKg
Persze utazásra szükség van. De az egyéni közlekedés (People Mover tágabb értelemben ilyen) soha nem lehet olyan környezetkímélő, és fenntartható mint a közösségi közlekedés. Kivétel talán csak a gyaloglás és a biciklizés.
Ettől függetlenül a rendszernek van értelme, és természetesen sokkal jobb megoldás, mint az autós közlekedés. Kérdés, hogy mekkora terület és utasszámig kiépíthető, azaz, hogy a rendszer kiépültségének növekedésével (és egyre újabb használók bevonásával) a hatékonysága nő vagy csökken (azaz képes-e elszállítani nagyobb embertömeget, vagy "dugók" lesznek).

mestska · http://cities.blog.hu 2010.06.02. 15:54:26

@Navarot:

szerintem is vannak korlátai ezeknek a rendszereknek, valószínűsíthető, hogy egy bizonyos lélekszámú város felett nem alkalmazható.