Innovatív zebrák: a világító gyalogosátkelőhelyeké a jövő?
Míg a XX. század arról szólt, hogy a gyorsabb közlekedés kedvéért válasszuk szét a gyalogosokat és a járműveket, a XXI. egyelőre sokkal inkább a közösen használt terekről. Sorra bontják le a felüljárókat, foltozzák be az aluljárókat. Félreértés ne essék, nem a sétáló utcák kora jött el!
A sétálóutca ugyanolyan megosztó, csak épp a másik irányba leng ki a mutató. A 2000-es évek trendje a közös használatú felület. Persze a szintbeli kereszteződések azt is feltételezik, hogy valamilyen módon jelezni kell az autósoknak a gyalogos forgalmat és szabályozni kell az elsőbbségi kérdést is - vagyis a "zebrák" jó ideig velünk maradnak.
De vajon hogyan alakul a kijelölt gyalogátkelőhelyek evolúciója (melynek során brit közlekedésmérnökök vagy egy tucat állatnevet alkalmaztak, amelyek közül a zebra csak az egyik)?
Felmerült például, hogy videojátékozhatunk a szemközt várkozóval, meg kreatív reklámfelületként hasznosíthatjuk, esetleg csak egyszerűen szétgraffitizzük a csíkokat, de persze vannak ezért ennél komolyabb elképzelések is.
Az alábbi videóban például egy biztonságos, villogó gyalogátkelőhely látható. Ha az ember rálép, felvillan és figyelmezteti az autósokat:
A világító zebra nem annyira a távoli jövőt jelenti, már Magyarországon is működik több ilyen (igaz nem pont ezen a működési elven üzemelnek). A legismertebb az egri - mert azt állítólag pókeren nyerte az alpolgármester, mintha csak egy Rejtő-regény szereplője lenne -, de a Budapest XVII. kerületében üzembe helyezett talán még korábbi. Tényleg, tudtok róluk, mi van velük?
Nehéz megítélni, hogy mennyire terjedhetnek el ezek a világító megoldások, mert ma még nagyon költségesnek tűnnek. De ha belegondolunk, ugyanennyire furcsák voltak ez első közlekedési lámpák is (Miskolcon ma is Villanyrendőrnek hívják a kereszteződést, ahol először megjelentek, pedig már rég tele van velük a város).
Ellenpélda lehet a saját fénnyel világító közlekedési táblák, amiket teljesen kiszorítottak a fényvisszaverősök. De ha már zebráknál maradunk, a kerékpáros halálzebra sem lesz követendő példa.
További fejlesztési lehetőséget jelenthetnek például a gyengénlátóknak kifejlesztett hangjelzések elterjesztése vagy azok a kitapintható útprofilok, amelyek Bécsben működnek.
Szerintetek milyen lesz a jövő gyalogos átkelőhelye?
A nyitóképen Daniel Sparing fotója látható Hollandiából és szépen mutatja, hogy az innováció nem feltétlen technikai bravúrt, hanem józan gondolkodást igényel. Az "újítás" itt mindössze annyi, hogy a helyben megszokott fekvőrendőrt csak az autóknál alkalmazták, a buszok elől kivették, nekik ugyanis úgyis megállójuk van előtte.
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
LoremIpsum2 2013.05.16. 17:36:36
Elijah_Baley 2013.06.11. 09:24:13
monnyuk ez a diszkózebra, ez nagyon ott van, péntek esténként lehet rajta bulizni :)