Autópálya kerékpársávval: az USA új sztrádáját olyanra építik, hogy kevesebb autó használja
Az USA 36-os útja így néz ki a Google Mapson, de a New York Times cikke szerint legtöbbször óriási dugó van rajta. 1952-ben, amikor épült, úgy tervezték, hogy 1980-ra akár napi 3000 autó is mehet majd rajta.Ehhez képest már 1966-ban is 14000 volt ez a szám, ma pedig jobb napokon akár 124,000 jármű meg rajta végig. Nem kell túl sokat streetview-zni rajta, hogy lássátok, néhol elég ramaty állapotban van. Amikor nekiláttak felújítani, sőt inkább átépíteni, akkor elsődleges szempont volt, hogy megszüntetik a dugókat.
Ezelőtt néhány évtizede, amikor a közlekedésmérnökök még javában autókat tereltek a belvárosokba a világ minden szegletében, ezt alighanem úgy oldották volna meg, hogy hozzácsapnak még két-három sávot. Most, amikor már rájöttek, hogy nem ez a járható út (hahaha - bocs a spontán szójátékért), inkább az autók számát próbálják csökkenteni.
Félreértés ne essék: nem a közlekedők, hanem az autók számát.
Forrás: coloradodot.info
Ezt vagy úgy lehet elérni, hogy az autónál kisebb járműveket használunk (kerékpár), vagy úgy hogy egy járműbe több embert ültetünk (tömegközlekedés, telekocsi).
A telekocsi világszerte elterjedt rendszer, a lényege, hogy egyes sávokat csak olyan autók használhatnak, amelyekben legalább három (máshol kettő vagy négy) utas van. (Hogy ez a keskeny álló rombusz, hogy lett a telekocsis sáv szimbóluma, azt nem tudom. Az elmúlt jó pár ezer évben egészen mást jelentett - de biztos csak azért, mert akkor még nem voltak telekocsis sávok.)
A módszer az Államokban is elterjedt, meg kerékpársávos sztráda is van már, de ezek kombinálására ez lesz az első példa.
Ha a magyar viszonyokat nézzük a legérdekesebb a kerékpáros dolog. Egyfelől kinek van kedve autópályán tekerni? Másrészt viszont kinek van kedve kétszer annyit tekerni, ha van egy rövidebb út? (A szóban forgó NYT-cikkben egy ilyen esetet említ valaki)
Ti örülnétek Magyarországon egy kerékpársávos/telekocsis autópályának?
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Házmester 2013.06.27. 13:37:57
airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2013.06.27. 15:57:25
Ez biztos, hogy nem kerékpársávot [=bike lane] jelent (ami definíció szerint az úttest része), valamit félreérthetett a posztoló.
schmittpál 2013.06.27. 21:15:45
heliox 2013.06.28. 17:59:03
cso zsi 2013.07.06. 02:03:46
www.coloradodot.info/projects/us36eis/documents/us-36-record-of-decision-rod/us36_rod_appendixa.pdf/at_download/file
Van buszsáv, és a pálya környékén kóricáló, a domborzati viszonyokat kerülgető bringaút.
Karalábé 2013.08.27. 08:55:00