Autópálya kerékpársávval: az USA új sztrádáját olyanra építik, hogy kevesebb autó használja

2013.06.27. 12:44 Zubreczki Dávid


Nagyobb térképre váltás

Az USA 36-os útja így néz ki a Google Mapson, de a New York Times cikke szerint legtöbbször óriási dugó van rajta. 1952-ben, amikor épült, úgy tervezték, hogy 1980-ra akár napi 3000 autó is mehet majd rajta.Ehhez képest már 1966-ban is 14000 volt ez a szám, ma pedig jobb napokon akár 124,000 jármű meg rajta végig. Nem kell túl sokat streetview-zni rajta, hogy lássátok, néhol elég ramaty állapotban van. Amikor nekiláttak felújítani, sőt inkább átépíteni, akkor elsődleges szempont volt, hogy megszüntetik a dugókat.

Ezelőtt néhány évtizede, amikor a közlekedésmérnökök még javában autókat tereltek a belvárosokba a világ minden szegletében, ezt alighanem úgy oldották volna meg, hogy hozzácsapnak még két-három sávot. Most, amikor már rájöttek, hogy nem ez a járható út (hahaha - bocs a spontán szójátékért), inkább az autók számát próbálják csökkenteni.

Félreértés ne essék: nem a közlekedők, hanem az autók számát.

Forrás: coloradodot.info

Forrás: coloradodot.info

Ezt vagy úgy lehet elérni, hogy az autónál kisebb járműveket használunk (kerékpár), vagy úgy hogy egy járműbe több embert ültetünk (tömegközlekedés, telekocsi).

A telekocsi világszerte elterjedt rendszer, a lényege, hogy egyes sávokat csak olyan autók használhatnak, amelyekben legalább három (máshol kettő vagy négy) utas van. (Hogy ez a keskeny álló rombusz, hogy lett a telekocsis sáv szimbóluma, azt nem tudom. Az elmúlt jó pár ezer évben egészen mást jelentett - de biztos csak azért, mert akkor még nem voltak telekocsis sávok.)

A módszer az Államokban is elterjedt, meg kerékpársávos sztráda is van már, de ezek kombinálására ez lesz az első példa. 

Ha a magyar viszonyokat nézzük a legérdekesebb a kerékpáros dolog. Egyfelől kinek van kedve autópályán tekerni? Másrészt viszont kinek van kedve kétszer annyit tekerni, ha van egy rövidebb út? (A szóban forgó NYT-cikkben egy ilyen esetet említ valaki)

Ti örülnétek Magyarországon egy kerékpársávos/telekocsis autópályának?

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: közlekedés autó kerékpár tömegközlekedés autópálya telekocsi

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr45380399

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Házmester 2013.06.27. 13:37:57

Ha 1 méteres vasbeton elválasztó lenne az úttesttől, akkor talán mernék tekerni rajta 50 métert...

airdace · http://metamorfozisok.blogspot.com 2013.06.27. 15:57:25

"Install a separate commuter bikeway along much of the corridor"

Ez biztos, hogy nem kerékpársávot [=bike lane] jelent (ami definíció szerint az úttest része), valamit félreérthetett a posztoló.

schmittpál 2013.06.27. 21:15:45

én pl. tökre örülnék, ha lehete jutni bicajjal a balatonra. bár mondjuk inkább a "sima" hetes mellé raknám, ott olcsóbb is lenne valószínűleg megépíteni, és biciklistaként is jobb, ha átmegy településeken (bolt, fröccs, eper, bicikliszerviz, akármi végett)

heliox 2013.06.28. 17:59:03

Hollandiában nagyon sok helyen van, 20-50m-re az autópálya mellett.

cso zsi 2013.07.06. 02:03:46

@airdace: "valamit félreérthetett a posztoló"

www.coloradodot.info/projects/us36eis/documents/us-36-record-of-decision-rod/us36_rod_appendixa.pdf/at_download/file

Van buszsáv, és a pálya környékén kóricáló, a domborzati viszonyokat kerülgető bringaút.

Karalábé 2013.08.27. 08:55:00

A gyémánt forma az az ún. "Diamond Lane" jele, amit szoktak HOV, azaz high occupacy lane-nek vagy carpool lane-nek hívni az USÁ-ban.