San Francisco lehet az első szemét nélküli metropolisz. De megvalósítható-e a zéró hulladék elve?

2013.07.01. 16:14 Zubreczki Dávid

Water Pollution with Trash Disposal of Waste at the Garbage Beach

epSos .de képe Malajziában készült, de jól mutatja, mennyire veszélyeztetik a parti városok az óceánokat - on Flickr.

Alig néhány napja hippifészkeztem le San Franciscót annak kapcsán, hogy ők már jóval Los Angeles előtt kitiltották a városból a nejlonzacsikat, erre tessék. Kiderül, hogy ennél jóval merészebb terveik vannak: ki akarják űzni a városból az összes szemetet.

A „zéró szemét”  filozófia a 70-es években született, de hát ugye a hetvenes években sok furcsaság született, amit nem kell komolyan venni, mint például a punk vagy én. Az elmúlt évtizedekben a punk teljesen kilúgozódott, én is csak keresem a helyemet és a szemétmentes élet sem futott be egyelőre nagy karriert: azóta is jobbára családi körben végzett kísérlet maradt.

Egyelőre. úgy néz ki azonban, lassan eljön az ideje. Na de hogy lehet szemétmentes egy város? Vagy akár egy család, cég stb.?

A szemétkérdésben jó ideje divatos 3R (azaz reduce, reuse, recycle: csökkentsd a mennyiségét, használd fel újra, hasznosítsd újra az anyagát) az elmúlt években újabb r betűkkel bővült. A sor elejére bekerült egy elutasítás, a végére pedig egy komposztálás, így a teljes neve ma már refuse, reduce, reuse, recycle, rot – ezzel végképp messze került attól, hogy Farkasházy kedvenc jelmondatává váljon.

A sorrend fontos: ha nem kell, ne használd, ha kell, akkor is annyit, amennyit muszáj stb. és csak a sor végén van a természetbe visszajuttatás. A deponálás ugye fel sem merül, hiszen az nem megoldás, csak egy ideiglenes izé. A városok, megyék, de már vállalatok is beszálltak, egyre több cég hirdeti, hogy bizonyos gyáraiból, telephelyeiről egyáltalán semmi nem kerül a lerakóra.

A közösségi célkitűzésben ma talán San Francisco a legmerészebb. A bő hétmilliós nagyváros 2020-ra elérné a zéró hulladék állapotot. A terv az elmúlt évtized tendenciáit tekintve nem is teljesen irreális.

Nézzük a számokat.

  • A hulladékok újrahasznosításának aránya San Franciscóban a legnagyobb az Egyesült Államokban, megközelíti a 78%-ot.
  • A város polgárai 2000 és 2011 között felére csökkentették az évente lerakóra küldött hulladékaik mennyiségét:
      • mintegy 1,2 millió tonnányi papír újrahasznosításával 20 millió fa kivágását kerülték el,
      • 174 ezer tonnányi üveg visszagyűjtésével annyi energiát takarítottak meg, amivel három évig üzemelhet a város trolibusz-hálózata,
      • a 135 ezer tonnányi fémhulladék pedig 19 millió gallon (72 millió liter) olaj felhasználását tette szükségtelenné.
      • A városi komposztáló programnak köszönhetően tíz év alatt 1,1 millió tonnával kevesebb ételmaradék és növényi hulladék került a lerakóra, amivel a helyi farmok és szőlészetek gazdálkodását segítette. Így egy nagy adaggal kevesebb széndioxid került a levegőbe: nagyjából annyi, amennyit az öböl felett átívelő hídon, a Bay Bridge-en átkelő autósok több mint két év alatt juttatnak a légkörbe.
  • San Francisco mai kibocsátási értékei egyébként 12%-kal vannak az 1990-es szint alatt, pedig nem lett kevesebb az autó a környéken.

San Francisco hulladékos szolgáltató partnere, a Recology egyszerre 20 szelektív programot működtet a városban, ami jóval több az USA bármely más városában megszokottnál. A szemétdíj a városban mégsem magasabb, sőt, jellemzően alacsonyabb, mint amit máshol beszednek.

Hogy lehet ez, de most tényleg? 

Röviden: San Francisco nagyon hatékonyan gyűjti és hasznosítja hulladékait. A napi 3000 tonna anyag begyűjtését és kezelését egyetlen központból irányítják. Az ide befutó hatalmas mennyiségű adatot egy IBM-alapú informatikai rendszer felügyeli és elemzi.

Nem szelektálnak mindenütt mindent. A rendszer helyszínek, anyagfajták és mennyiségek szerint készít pontos előrejelzéseket a szétválogatásra vagy komposztálásra váró hulladékokról. A Recology ennek az információnak az alapján területenként eltérő programokat tart fenn. A „környékre szabott” begyűjtési profil jelentősen fokozza a rendszer hatékonyságát. És az informatikai támogatás kiterjed a logisztikai szervezésre is, vagyis az érzékeny hulladékos adatelemzés alapján irányítják a területen mozgó járműveket – minden rakomány a lehető leggyorsabban, legolcsóbban és a legkevesebb üzemanyag felhasználásával jut el a céljához.  

Amit pedig így sem sikerül  újrahasznosítani, abból még mindig készülhet műalkotás:

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: környezetvédelem újrahasznosítás hulladék településgazdálkodás

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr105386347

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

komplikato 2013.07.02. 11:02:12

Azért a címmel lehet vitatkozni, ha jól tévedek Japánban van ahol 97%(!) az újrahasznosítás, de olyan szinten, hogy szennyvízből újra mosópor és hasonlóak.
(Meg voltak hasonló csatorna termékből kaja kísérletek, de nem igazán sikerült az emberekkel megkedveltetni a gondolatát. :P )

Azért viszont ez jó hír, mert USA-ban kegyetlen pazarlás okán sokkal több az egy főre jutó szemét, mint más helyeken.

SZDSZPistike 2013.07.02. 12:21:03

Láttam egy műsort, amiből kiderült,
"házhoz menő szelektív gyűjtés" van.

Mindenki két kukát használ, az egyikbe a fel nem használható kommunálist töltik, másikba EGYBEN a papírt, pille palackot, sörös dobozt. Két kocsi jár, a szelektíves leborítja egy központba, ahol automatán elkülönítik vízes úsztatás után a papírt, fémet, pillét.
A másik részt égetik, áramot termelnek és gázokat, amikkel meghajtják a kukás autókat.

Igen, lehetne tőlük tanulni!

Mindenütt látható, hogy a szelektív szigetek csak a problémákat hatványozzák, koncentrálják az illegális szemetelést, környékükön elértéktelenednek az ingatlanok, megjelennek a nem kívánt egyének.

De nálunk valki(k)nek mégis érdeke volt jó pár éve elsózni pár százezer színes szelektívet, mielőtt az EU ajánlása alapján bevezetnék azt, amit Amerikában már használnak...

visszakettopadlogaz (törölt) 2013.07.02. 14:05:28

SF egy 800.000 lakosu varos, a BayArea kb 7 millios - viszont a Bay Areaban kb 15 szemetes ceg van, szoval az irasban valami nem stimmel.

Amugy a szemettelep a varos deli reszen van, a 49'ers stadiontol kb egy merfoldre, sokszor rettenetes budos van.

van kek kuka, zold es barna. A kekbe a papir/fem/muanyag, a zoldbe ami household waste, a barnaba yard waste ( pl falevelek ) - szoval 3 fele, nem ketto.

a lerakora kuldott szemet mennyisege pedig csokken - mert Oaklandba atviszik.

christian.jungblut 2013.07.03. 07:06:48

@visszakettopadlogaz: En is kicsit sokalltam a 7 millio SF lakost :)

@SZDSZPistike: Ez valoban ugy van, ahogy irod. Epp most vittem ki a ket kukat az ut melle, mert holnap hajnalban uritik oket.

Meg egy erdekesseg a szemet elszallitasaval kapcsolatban: a kukasautoban a vezeto egyedul dolgozik, a kukakat egy robotkar szedi fel az ut mellol es uriti az autoba (Legalabbis a WM cegnel igy van).

seidmaninstitute.com/wp-content/uploads/2010/10/WasteManagementRecycling.jpg

Meg van hatarozva, hogy hogy kell kitenni a kukat az ut melle, milyen tavolsagot kell hagyni a ket kuka kozott, hogy a gep fel tudja venni.