Hogyan alakítják át a városképet a vezető nélküli autók?

2013.07.24. 10:13 Zubreczki Dávid

1682395-inline-vehicle-diagram1a[1].jpgMár itt a Futuristán is esett szó arról, hogy a jövő városi közlekedésének egyik legfontosabb eleme lehet a vezető nélküli autók rendszere. Egyáltalán nem valami távoli jövőben megvalósítható fejlesztésről van szó. Egyes elemei - sávkövetés, közlekedési lámpák észlelése, konvojban haladás stb. - már ma is számos hagyományos gépjárműben megtalálhatók. Ugyanakkor nincs elérhetetlen messzeségben a valódi robotautók megjelenése sem.

Az Origó néhány napja a Continental kísérleteit mutatta be (igen a gumigyártó az, amely elég sok más közlekedési fejlesztéssel is foglalkozik). Mint írják:

 

"A Continental szerint 2020-ban jöhet el a második szint: ez már nem korlátozódik majd 30 km/h-s vezetésre, és az is nagy különbséget jelent majd, hogy a vezetőnek nem kell figyelnie az autóját, hogy az miként vezeti önmagát. Ugyanakkor ennél a rendszernél még biztosítani kell a lehetőséget, hogy a sofőr bármikor visszavehesse az irányítást a jármű felett. A teljesen automatizált autók 2025-ben kerülhetnek piacra, de a robotpilótát csak a legkisebb kihívást jelentő terepen, az autópályákon lehet majd használni, és csak 130 km/h sebességig."

 

Már önmagában ezt is nehéz felfogni, pedig a változás nagyon nagy és nagyon sokrétű lesz. A vezető nélküli járművek nem csak a balesetek számát csökkentik majd le. Először is teljesen át fog alakulni az autók dizájnja. (Érdekes nézni a XIX. század végi modelleket, melyek rendszeresen a hagyományos hintók, szekerek, kerékpárok formavilágát tükrözték - alighanem ugyanígy nehéz lesz az átállás most is.)

Ám ami ennél is jelentősebb változás lesz: gyökeresen át fog alakulni a városok szerkezete. Szinte fel sem tűnik, mennyire az autó határozta meg a XX. század fejlesztéseit az úthálózatok, a közlekedési csomópontok, a parkolók rendszerével.

Ha az ideális forgatókönyv szerint. a közösségi autóhasználattal együtt valósul meg a vezető nélküli járművek rendszere, akkor nem lesz szüksége mindenkinek autóra. Így aztán parkolóra sem. Ami azért nagy dolog, hiszen az alábbi videót is jegyző Alloybuild szerint egy átlagos amerikai autó a nap 21 órájában a parkolóban áll.

 

1682395-slide-tradeoff-graph[1].jpg

Éppen ezért kezdtek el gondolkodni azon, milyenek is lesznek az amerikai nagyvárosok az átalakulás után. A Shuffle City koncepció ezt mutatja be számos ábrával. Mondjuk a fentivel, ahol a zöls sáv feletti rész mutatja a járművek által használt felületet (parkolás, úthálózat, parkolóházak stb.).

Persze azt nem hiszem, hogy a nyitóképen látható buborékok jelentik majd a megoldást (főleg azt nem, hogy ezek egyszemélyesek lesznek és csak néha fog egy-egy kóricálni belőlük a városban a gyalogosok közt, mint a videón látható), ám ez a koncepció lényegén nem változtat. 

Az biztos, hogy a megosztottan használt, vezető nélküli járművek (többek közt a közösségi alapú közlekedésfejlesztéssel és a szenzorszőnyeges távérzékeléssel együtt) alapjaiban fogják átalakítani a városok szerkezetét - elsősorban a területhasználatot.

(via: fastcoexist)

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: közlekedés autó parkolás várostervezés úthálózat vezető nélküli autó

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr25416320

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sajnos_kacat 2013.07.24. 10:44:04

Ez a buborék nekem sem tetszik, van ennél sokkal jobb is: www.youtube.com/watch?v=MONIa4zdLdY
Igaz, ez nem robotpilótás, de még lehet az is, ha egyszer elkezdik gyártani.

Nanenáné 2013.07.24. 14:22:54

Sajnos a dolog nem ilyen egyszerű. talán Amerikában már az autó határozza meg a városok szerkezetét, de ez nem olyan gyors folyamat!
Pl. Budapest belvárosszerkezetét nem az autók hanem a lovaskocsik idejében alakították ki, és azóta sem változott, és még sokáig nem is fog. Ez okozza összes problémáját! Ehhez új városokat, városmagokat kell építeni, a régiket pedig skanzenné-múzeummá nyilvánítani. De ez bizony vastagon utópia. No, igaz, most a futurista blogon járunk.

250130 2013.07.25. 13:03:43

mert az emberek arra vágynak, hogy mindenféle idegenekkel utazzanak együtt

Nite · http://animecomment.blog.hu 2013.07.25. 14:45:21

nem ragaszkodok se az autókhoz se a vezetéshez... egyszerűen csak normális áron, ésszerű idő alatt szeretnék eljutni A-ból B-be, néha családdal és csomagokkal együtt. erre most az autó a leghasználhatóbb megoldás, de ha más lesz, arra térek át :)

Sanda gyanu 2013.07.25. 14:46:27

Ööö, egy igen fontos tényezőt nem bontott ki a cikk: KIÉ lesz a roboautók tulajdonjoga? Mert ha egy cégé - mondjuk egy taxivállalaté - akkor mindig fizetni köll a használatért. De miért is ne lehetne nekem egy saját tulajdonú robotautóm és magasról szarok rá, hogy a nap 21 órájában kihasználatlanul áll.

Ez egy igen fontos kérdés, rámutatnék egy másik példával: Az 1900-as évek elején azt hitték, hogy az embereknek a jövőben majd nem kell dolgozniuk, mert mindent robotok csinálnak majd helyettük. Itt is szó szerint ugyanaz a probléma. A robot NEM azé az emberé, aki helyett az dolgozik a futószalag mellett, hanem a gyáré - az embert meg elbocsátották, mehet Isten hírével, akár éhen is dögölhet. Vagyis a jóslat beteljesedett, valóban robot dolgozik az ember helyett, de az ember nem nyerte el azt a jogot, hogy csak otthon pihenjen, a klasszikus értelemben vett munkáját meg egy robot végzi helyette, amiért ő kapja a fizetést.

vittore 2013.07.25. 15:15:46

38 éves vagyok, legalább 20 éve minden évben beharangozzák a vezető nélküli autót. Hagyjuk már....

vittore 2013.07.25. 15:18:44

@Sanda gyanu: Pont a napokban hallottam egy érdekes tanulmányt arról, -persze csak szigorúan elméleti síkon kifejtve-, hogy a világon található cégek nyereségéből simán a bolygó teljes lakossága európai átlag életszinvonalon eltartható lenne...

Borenbukk 2013.07.25. 15:37:33

@vittore: Eleg furcsan hangzik. Kulonosen azert, mert egyik vallalat nyeresegebol(az ugye valakihez kerul) masik vallalat arbevetele lesz, abbol meg az o nyeresege. Eleg fura szamok jonnek ki, ha szimplan csak osszeadod a nyeresegeket.

Teragigamega lélek 2013.07.25. 17:37:41

@Nanenáné: Jó lenne lezárni a belvárost végre és nem hagyni, hogy bármilyen autó oda behajtson. Ez nagyon jó ötlet, függetlenül az ilyen autóktól!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.07.25. 18:51:21

@Teragigamega lélek: és akkor mivel fogod eljuttatni a reggeli tejet-kenyeret, a ruhát az áruházakba? Majd valahogy odaszállingózik?
Egy Vár méretű területet le lehet zárni, az se könnyű. De egy egész Belvárost az egyik legnagyobb áteresztőképességű híddal, ez rémálom!

Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.07.25. 18:59:31

Többeknek továbbra is figyelmébe!!!
A városi közlekedési hálózat nem csak a személyszállítást szolgálja, hanem a kereskedelmet és többi ellátási logisztikát. Gyalogolni, kerékpározni lehet, de logisztika rendszert így fenntartani NEM!!!