Hódolat Katalóniának

2014.10.30. 21:04 habba

Az igazán okos várost nem könnyű felismerni, mert sajnos nincs a homlokára írva, hogy ott lakik az innováció. Úgy általában, első ránézésre nincs benne semmi különös, talán egy kicsit még hülyének is tűnik. Pont, mint Barcelona. A katalán székhely a különböző szakmai értékelések szerint a világ egyik legokosabb metropolisza, de ahhoz, hogy ebből helyben bármit is észrevegyünk, jól oda kell figyelni. Nemrég öt napot töltöttem ott, inkább csak turistaként, mint futuristaként, úgyhogy az első napokon az okosságnak kizárólag a harsány, látható jeleire szűkítettem befogadóképességemet. Miután azonban semmi ilyesmivel nem találkoztam, mégiscsak azt gondoltam, hogy nyomába eredek a nagy katalán écesznek. Nem fogok teljes képet adni a város okos projektjeiről, csak néhány jellemző fejlesztésről lesz szó, köztük olyanokról, amelyekkel végül én is találkoztam.

A várost lakó katalánokról annyit feltétlenül érdemes tudni, hogy mentalitásban igen messze esnek a spanyoloktól, és erre kifejezetten büszkék. A „Mañana!” („Majd holnap!”) helyett itt a „Csináljuk meg!” járja, egész nap zakatol a város, minden sarkon és kereszteződésben építenek vagy felújítnak valamit, de minimum utat javítanak. Kereszteződésből amúgy is jó sok van, ez még Barcelona 19. századi terjeszkedésére vezethető vissza. Amikor az 1850-es évekre nyilvánvalóvá vált, hogy túlnépesedik a város, nekiestek egy vonalazóval a térképnek, és egy négyzethálós sablon alatt villámgyorsan megtervezték az új negyedeket. Azóta a Barcelona fiatalabb kerületei így néznek ki:

BqFtq4zIUAAzY_B.jpg large.jpg

Ezzel a tervezéssel gyakorlatilag minden útkereszteződést sikerült egy-egy külön közlekedési szituációvá fejleszteni. Legyenek bármilyen kicsik vagy egymáshoz közel esők, mindegyikben jelzőlámpák irányítják a forgalmat, a körforgalom vagy a szimpla zebrás átkelés teljesen ismeretlen errefelé. Ráadásul az utak által közrefogott háztömbök egységesen nyolcszög alakúak, így minden kereszteződés gyakorlatilag egy kisebb Oktogon.

Ez azt jelenti, hogy a gyalogos soha nem tud nyílegyenesen haladni, minden átkelőhöz kisebb kitérőt kell tennie. Érdekes viszont, hogy az építészetileg kétségkívül elegáns, de minden más szempontból hülye megoldás ellenére nem alakulnak ki nagyobb dugók, és a járókelők sem álldogálnak percekig a járdaszélen. A trükk az okos közlekedésszervezés. A város tele van szenzorokkal, a nagyobb kereszteződésekben kamerák figyelik az utat, és az intelligens irányítórendszer úgy váltja a lámpákat, ahogy a forgalom megkívánja. Nem egy nagy dolog, nyomokban Budapesten is van ilyen, de úgy tűnik, itt működik is.

control_trafico.jpg

Az okossághoz szokás sorolni az energiatakarékosságot is, s ha jobban körülnéz az ember, talál is ráutaló jeleket, bár ez sem éppen a leglátványosabb feature-ök egyike. A város egyik híres negyede a 22@, ahol Barcelona modern, komoly informatikai infrastruktúrával aláágyazott innovációs központja épül. Ha a Glories téren állva a jó irányba nézünk, akkor ezt látjuk:

IMAG2129.jpg

Ha kicsit balra fordulunk, ezt:

IMAG2120.jpg

Szóval zajlik rendesen az urbanització. Itt, ebben a negyedben valósul meg a SIIUR projekt, amelynek központi eleme egy ügyes kis dobozba gyömöszölt fenntarthatósági túlélőkészlet, ami egy egész utca zöld infrastruktúráját vezérli. Ez felügyeli az elektromos autók töltőállomásait, az intelligens utcai világítást, a légszennyezettséget mérő szenzorokat, a térfigyelő kamerákat és a szabadtéri wifit. A dobozban gyűlő adatokat egy irányítóközpontban elemzik, ha a rendszer hibajelzéseket küld, távolról is be tudnak avatkozni.

Az intelligens lámpák érzékelőkkel vannak felszerelve, így a fényviszonyoknak, napszaknak megfelelő erősségű fényt adnak, mondanom sem kell, energiatakarékos led izzókból. A kevésbé forgalmas utcákon tehát nincs szükség állandó díszkivilágításra, a rendszer a lámpa alatt elsétáló gyalogos mozgását érzékleve kapcsolja fel a következő lámpát, mindegyiket szép sorban, egymás után. A helyi szolgáltató szerint ezzel a módszerrel 40-60 százalékos megtakarítást lehet elérni.

IMAG2131.jpg

IMAG2111.jpg

Nem messze innen találkoztam egy csodálatos megoldással, ami egyáltalán nem high-tech innováció, de mindenképen forradalmi újítás. Ez a paradigmaváltó fejlesztés nem más, mint a könyvtár ELÉ helyezett könyvvisszavevő automata. Elképesztően mély felismerés, hogy a könyvtári könyv visszaszolgáltatásának legnagyobb akadálya nem az, hogy el kell menni a könyvtárba, hanem hogy az ember kénytelen a nyitvatartáshoz igazodni. Szóval hiába van automata visszavétel a szabóervinben, ha a könyvtár nyolckor bezár, vasárnap meg ki se nyit. A katalán könyvbarát bezzeg, ha éjszaka lejárt kölcsönzési határidőkkel álmodik, és csatakosan arra ébred, hogy elfelejtette visszavinni a Garcia Lorca összest, csak leugrik, behajítja a dobozba majd visszamászik az ágyba.

IMAG2122.jpg

De vissza a nagyszabású fejlesztésekhez. Barcelona az elmúlt években komoly lépéseket tett az elektromos autózás elterjesztéséért, ez itt a zöld fejlesztések egyik fő iránya. Igaz, a városban egyelőre több a töltőállomás, mint az elektromos járgány (500 ingyenes töltőpontból álló hálózatot építettek ki az elmúlt időszakban), de épp a napokban jelentették be, hogy megérkezik az utakra az első, 100 százalékban elektromos meghajtású taxi, a Nissan új zöld autója, az e-NV200. Ezt a típust amúgy is itt gyártják, a város Zona Franca nevű ipari negyedében, és Barcelona nagy terve, hogy idővel a Nissan elektromos autóinak globális gyártóközpontja legyen. A taxik 16 százaléka és 300 helyi járatú busz egyébként már most is hibrid meghajtású.

ECarTec_Munich_2013_Nissan_e-NV200_taxi_(10475107214).jpg

Ami a zöld hulladékgazdálkodást illeti, a katalánok nem tréfálnak. A járdaszéli kis szemétgyűjtőkön kívül egyetlen vegyes konténert vagy kukát nem láttam, csak és kizárólag szelektív gyűjtőket, abból viszont jó sokat. Némelyiken szenzor is van, ami jelzi a helyi FKF-nek, hogy megtelt a tartály, lehet üríteni. Ilyenkor természetesen környezetbarát, gázmeghajtású kukásautó jön értük, például egy ilyen:

IMAG2070.jpg

Írhatnék még a helyi okosmérő programról, amelyben gáz-, villany- és vízórákat kapcsolnak online és mobil kommunikációs rendszerekbe; a parkolást megkönnyítő szenzorokról, amelyek jelzik az autósoknak a szabad helyeket; vagy a helyi BUBI-ról, ami nagyjából olyan, mint a miénk, csak piros és már jóval régebben bevezették.

De már csak egyetlen okosságot emelnék ki, méghozzá a demagógia csábításának engedve egy olyat, aminek az internetadóhoz is van némi köze. Szóval miközben itthon azon ügyködik a kormányzat, hogy az interneten pofátlanul száguldozó big datát megregulázza, Barcelona ingyen szórja a netet a belváros 700 pontján, mindenkinek. Az ingyen wifit apró kék táblák jelzik, leginkább a nagyobb csomópontok, kereszteződések környékén, jelzőlámpaoszlopokon vagy épületeken. Teszteltem, kiváló a jelerősség – két hotspot között félúton kicsit haldoklik ugyan, de szinte teljes ernyőt képez a belváros felett.

IMAG2192.jpg

IMAG2171.jpg

A legérdekesebb, hogy mindez nincs nagydobra verve, aki nem olvas utána, nemigen szúrja ki a jelzéseket. A barcelonai ingyen wifit tehát elsősorban nem a turistáknak találták ki, hanem a barcelonaiaknak. Úgy tűnik, hogy az internet itt az alapinfrastruktúra része. Tényleg nem is olyan hülye ez a város.

 

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr866849283

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Káposztakukac 2014.10.31. 23:54:20

Azért a BKK easyway I+II és FUTÁR rendszerei (ha teljesen kiépülnek) eléggé agas szinvonalat képviselnek az intelligens közlekedésszervezés területén

na__most__akkor 2014.11.01. 08:03:57

@Káposztakukac:
"eléggé agas szinvonalat képviselnek"
Ezmiez...

te tényleg ilyen hülye vagy?

mongyuk van még egy pár tucat ebből a fajtából

Manfi 2014.11.01. 08:36:10

Ez mind szép és jó csak kár, hogy a spanyol gazdaság elég mélyen van...

miskolc 2014.11.01. 11:42:42

A városszerkezet biztos jól ki van találva, mert amikor kijöttünk 90 000-en a Nou Campból félóra múlva már semmi nem emlékeztetett a giga forgalomra. Minden dugó nélkül úgy eltűnt az a sok ember, mint ha ott se lett volna.

dayvan_cowgirl 2014.11.01. 11:48:37

Szeptember elején két hetet töltöttünk Barcelonában, pont az egyik ilyen négyzetrácsos kerületben laktunk, elsőre szokatlan volt, de tetszett. A közlekedés kiváló az egész városban, 11 metró vonal van, számtalan busz, villamos, könnyű eljutni A-ból B-be :)
Tényleg rengeteg építkezést láttunk, dübörögnek a fejlesztések, toronydaruk mindenhol (nem csak a Sagrada Familia körül). Ami nem tetszett, a városban mindenhol átható pisiszag terjeng, a gótikus negyedben, az újabb kerületekben egyaránt. Mintha nem lennének nyilvános wc-k, fogalmam sincs, de minden második kapualj bűzlött a pisitől. Többször láttunk felmosóvödrös néniket, akik az ház előtti járdát, meg a ház falakat mosták, de nem sok sikerrel :)
A város minden szempontból élhető, kerékpár utak mindenhol, egymást érik a sportpályák, rengeteg a park, szabadidős tevékenységekhez millió lehetőség, a gyönyörű épületekről, kulturális programokról nem is beszélve. Mindenki kutyát sétáltat, sokszor póráz nélkül, de jól neveltek az ebek, ha összetalálkoznak, nózipuszi és mennek tovább.
A katalán nemzeti öntudatról órákig lehetne mesélni, sikerült belefutnunk függetlenség évfordulóján rendezett tüntetésbe. Kicsit durva érzés, mikor kimész az utcára és jön veled szembe 1 millió ember, sárga és piros pólókba öltözve, zászlókkal, transzparensekkel :D
Bármikor visszamennék, mert felejthetetlen élmény volt :D

Jester 2014.11.01. 12:07:37

@Manfi: a spanyol igen, a katalán nem.. nem véletlen akarnak elszakadni.

Cocu 2014.11.01. 13:50:17

Mikor már elég sokadszor mentem Barcelnába ahhoz, hogy a szokásos (nem kevés) nevezetességet már mind többször is láttam, akkor látogattam el a Hospital de Sant Pauba. Gyönyörű épület, az Unesco világörökség része, mégsem egy reklámozott turistalátványosság. Idegenvezetett túrán visznek végig, azt a pár embert, aki odatalál így is, és elképesztő gyönyörű épületkomplexumot mutatnak be lelkes, részletes idegenvezetéssel. Kíváncsian kérdeztem, h ezt a csodát miért "rejtegetik"?! Válasz: mert nem akarnak ide tömeget vonzani!
Most képzeljétek el ugyanezt Magyarországon...