Virtuális és valódi egy helyen, ilyenek lesznek a jövő üzletei

2015.02.26. 21:25 habba

Rebecca Minkoff, a divatvilág ismert trendszettere, a cipők, topok és mindenféle kiegészítők self-made királynője új szalont nyitott New Yorkban és San Franciscoban. Aki divatügyekben kevésbé verzátus, és még sose hallott róla, ne szégyenkezzen, mi sem ismerjük őt, a fentieket úgy loptuk a wikipédiáról. Rebecca Minkoff piaci terjeszkedése csak és kizárólag azért keltette fel a figyelmünket, mert az említett új üzletek előrevetítik, hogyan fogunk majd egyszer vásárolni mindannyian. Igen, mindannyian, nemcsak azok, akik a Soho környékén lófrálva vadásznak haute couture bokaláncra.

Ha a vásárlás jövőjéről van szó, reflexszerűen az online shopping ugrik be mindenkinek, a vérmesebbeknek egyúttal a házhozszállító drónok is. Igyekszünk most nem belehergelni magunkat a röpülő robotok szapulásába – ezt már megtettük múltkor –, de azért muszáj ide idéznünk Boris Johnsont, London polgármesterét, aki nemrég azzal riogatta a briteket, hogy ha az online vásárlás üteme a jelenlegi tempóban nő, a metropolisz közlekedését hamarosan megbénítják a házhozszállítást intéző kis fehér furgonok. A nyomaték kedvéért számszerű becslést is szopott az ujjából: a szállítójárművek száma 5 éven belül állítólag 45 százalékkal fog nőni az utakon; ez pedig felér egy közlekedési Armageddonnal. A polgármester a konzekvenciákat levonva arra jutott, hogy a jövőben drónokkal kell intézni a bevásárlást. Ismerjük ugye az anekdotát Párizs rendőrfőkapitányáról, aki a 19. század végén megjósolta, hogy az elszaporodó fiákerek nyomán az utcákat méteres rétegben borítja majd a lószar, mert nem sejthette, hogy a lovaskocsikat felváltják az autók. Valamiért ő jutott eszünkbe Boris Johnsonról.

pj-by386_this_p_20141111143253.jpg

Szóval azt gondoljuk, hogy a kiskereskedelem számára az online webáruházakon és a bevásárlólistával röpködő drónokon túl is van élet a jövőben. Rebecca Minkoff például úgy döntött, hogy mindazt, ami az online shoppingban kényelmes, beköltözteti az üzletbe. Új szalonjaiban hatalmas, kirakatablakszerű képernyő fogadja a vásárlót, aki néhány érintéssel azonnal áttekintheti a bolt kínálatát, és gyorsan le is adhatja megrendelését a személyzetnek. Ha tele vannak a próbafülkék, nem kell sorba állni – nyugodtan lehet lófrálni, mert a bolt szöveges üzenetet küld, ha felszabadul egy hely.

A dolgok pedig éppen itt, a próbafülkében válnak igazán izgalmassá. Ugye mindannyian láttunk már a konfekcióosztályon kioldott övvel, hanyagult felcibált nadrágban, lyukas zokniban csoszogó férfiembert, aki éppen eggyel nagyobb méretet keres. Vagy folytott hangon sziszegő feleséget, akik a próbafülke és a függöny között apró rést formálva próbálja értetlen párja fejébe verni, hogy ugyanazt a felsőt akarja, de zsabó nélkül, bézs színben és most. Na ennek vége, legalább is Minkofféknál. Ha nem stimmel a méret, nem tetszik a szín, vagy kiderül, hogy tulajdonképpen tök másra gondoltunk, a tükörbe applikált érintőképernyőn keresztül jelezhetünk a személyzetnek, aki gyorsan és diszkréten becsúsztatja a megfelelő darabot. Ha ezzel megvagyunk, a tükör még az is megmutatja, milyen kiegészítő vagy egyéb darab passzolna legjobban az éppen felpróbált ruhához. A ruhák természetesen RFID chippel vannak ellátva, az eladók így iPad-en követhetik a vásárlók ruhapróbáit, és azt is real-time üzemmódban látják, hogy éppen melyik darab elérhető.

 

Igazi finomság az intelligens fülkemegvilágítás, amellyel olyan speciális fényviszonyokat lehet kikeverni, mint a „Soho sötétedés után” vagy a „reggeli Brooklyn fényei”. Érzünk ebben egy kis habonyárpádos sznobizmust, de hát nem úgy van-e valóban, hogy a bolti neonfényben pirosnak mutatkozó pulóverről mindig csak otthon derül ki, hogy valójában pink? Akárhogy is nézzük, Minkoffék pontosan ismerik a vevők kínjait. Egy ilyen szalonban azonban nemcsak vásárolni, dolgozni is okosabban lehet. Az RFID chippel ellátott ruhák üzleten belüli mozgásából lényeges információk fejthetők fel a vásárlók preferenciáiról. Így például kifejezetten fontos jelzés a menedzsment számára, hogy a vásárló válogatás közben melyik darabot rakja félre, majd veszi elő újra, vagy hogy melyik az az öt ruha, amit egyszerre cipel be magával a fülkébe. Lehet, hogy a vevő csak egyet visz haza, de várható, hogy a másik négy is kapós lesz, úgyhogy a boltvezető már meg is kezdheti a raktárkészlet feltöltését, Minkoff pedig a szortiment bővítését.

pj-by387_this_jv_20141111143530.jpg

Egyébként nem Minkoffé az első divatmárka, amelyik csúcstechnológiával teljesítené ki a vásárlás élményét, a Burberry és a Bloomingdale’s is hasonló pályán mozog, és érdekes fejlemény, hogy a világ legnagyobb online áruháza, az Amazon is azt tervezi, hogy boltot nyit New Yorkban. Úgy tűnik, az offline az új online, avagy a vásárló szívesebben kattintgat bent a boltban, mint a laptopon – legalábbis, ha fel, vagy ki kell próbálni a portékát. Nem csodálkoznánk, ha az elkövetkező években egyre több márka költözne hasonló, digitális élménnyel feltunningolt bemutatótermekbe.

A showrooming (megnézzük a boltban, aztán megvesszük a neten olcsóbban) nyilván még jó ideig a leleményes vásárló sportja marad, de abból a perspektívából, ahonnan a Futurista nézelődni szeret, meglehetősen átmeneti képződménynek tűnik. És ahogy Párizst sem temette maga alá a méteres lócitrom, úgy vélhetően London is megússza majd a kiszállító furgonok pusztító árját, mert bizony továbbra is helyben fogunk shoppigolni. A legnagyobb dilemmánk talán az lesz, hogy a józsefvárosi pirkadat vagy az alkonyi fényben fürdőző Békásmegyer fényeit válasszuk a szmokingpróbához az okos fülkében.

 

Képek: WSJ.hu

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr307223343

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.