Külföldi diákok versengenek, hogy magyar egyetemekre járhassanak
A térség leghatékonyabb oktatási rendszerét kell megteremteni Magyarországon, nem pedig a legolcsóbbat.
A másik meg hogy "a magyar oktatási rendszert nem megújítani, hanem újjáépíteni kell". Bár van két lista arról, hogy ez milyen is lesz tíz, illetve húsz év múlva, de konkrét lépés nem túl sok akad benne. Igaz nem is egy rendelettárnak, hanem egy vitaindítónak szánták. A számomra legkézzelfoghatóbb gondolat (atyám mekkora képzavar volt ez bocsánat):
Elkerülhetetlennek nevezik, hogy a pedagógusképzés az alacsonyabb színvonalú képzőhelyeken megszűnjön, mert a cél az, hogy a pedagógia szakos hallgató „egy megkülönböztetett és irigyelt elitcsoport tagja legyen a felsőoktatáson belül”.
A magyar iskolák 2020-ban
sok olyan pedagógust alkalmaznak, akiknek szakmai és pedagógiai tudása példaértékű
a magas szintű kultúra és tudomány előkészítő műhelyei
a kisgyermekkori nevelést kiemelten kezelik
az ismeretek átadása mellett azok sokoldalú alkalmazására is felkészítenek
az olvasási, szövegértési, matematikai, természettudományi, idegen nyelvi és más készségek szintjében előrébb kerülnek a nemzetközi rangsorokban
általánosan alkalmazzák a digitális és kommunikációs technológiákat
tudatosítják a művészeti oktatásnak és a mindennapos mozgásnak a más területeken is megmutatkozó fejlesztő szerepét
érdekeltté válnak a magasabb minőségű nevelés és oktatás elérésében
csökken az oktatás minőségében megmutatkozó hatalmas különbség az iskolák között
a felsőoktatásban nő az intézmények közötti egészséges verseny
A magyar iskolák 2030-ban
olyan pedagógusokat alkalmaznak, akik a társadalom kiemelten megbecsült polgárai
túlnyomó többségükben magas szintű, közösen vállalt értékrend uralkodik
általánosan alkalmazzák az egyénre szabott tanítási módszereket
döntő többségükre jellemző a pedagógiai innováció
pedagógusaiknak van kedvük, idejük és lehetőségük sikeres módszereiket fejleszteni
széles körben alapvető módszerré válik a fenntarthatóság pedagógiája
a magyar oktatási és tehetséggondozási tevékenység ismert a világban
az ország az első tíz közé kerül a nemzetközi oktatási felmérésekben
a legkiválóbb egyetemeinkre való bejutásért kiváló képességű külföldi diákok sokasága versenyez
döntő többségük olyan hely, ahová a tanulók és a pedagógusok örömmel járnak be.
[Fotó:donpueblo]
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Vegyes felvágott, avagy a nevelés-oktatás rendszeréről 2010.02.28. 20:44:34
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
_phaidros_ 2010.01.29. 18:22:58
Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.01.29. 20:50:20
sajnos egyet sem említenek belőle konkrétan :S
de legalább már tudom milyen alakú a könyv :)
index.hu/belfold/2010/01/29/a_bolcsek_tanacsa_befejezte_a_munkat/
StavrosMenace 2010.01.29. 21:47:07
2010.01.29. 22:28:18
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2010.01.29. 22:29:18
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2010.01.29. 22:31:22
MCsaba · http://alegy.blog.hu/ 2010.01.29. 22:45:19
Káposztakukac 2010.01.29. 23:27:58
sertésmájkrém 2010.01.30. 00:40:25
Azt várhatják ami most van, hogy a tanár igyekezzen papíron mindennek megfelelni. Mivel semmi más nem számít amúgy sem.
sertésmájkrém 2010.01.30. 00:42:55
bolomba (törölt) 2010.01.30. 00:58:52
ezek a 2020-as iranyelvek?
az asszony mar 5 evvel ezelott interneten fejezte be a kozepisolajat, es azota szinten neten keresztul megkapta a diplomajat. a diploman fel sincs tuntetve, hogy neten csinalta, magyaran ugyanolyan erteku, mintha bejart volna.
bolomba (törölt) 2010.01.30. 01:16:56
Krisiun 2010.01.30. 04:41:30
Szerinted lehet egy komoly diplomát szerezni úgy hogy otthon ülsz a számítógép elött?
Érdekes lenne az orvos vagy a mérnök képzés online módszerrel!
TroppauerHümér 2010.01.30. 05:03:50
@Káposztakukac: Igazad van. Matektanárként ma is el lehetne helyezkedni. Amíg 10 éve még 150 jelentkezőből végzett 60 olyan Budapesten, aki szakmailag is megfelelt, addig ma 10-20 diák választja a tanári szakirányt, és ezek közül sokan összehasonlíthatatlanul gyengébbek annál a 60-nál (pedig a tananyag is csökkent). Aki kicsit is értelmes, és nem elhivatott tanárcsaládból való, az MA nem vállalja, hogy ennyi pénzért összeveresse magát, az egész társadalom leköpje és lehülyézze, hogy értelmetlen és megalázó adminisztrációra kényszerítsék. Érdemes elolvasni Dobszay elemzését az ÉS-ben a pedagógia"tudományok" diktatúrájáról is (pár éve volt).
A mai hatalomnak nem fontos, hogy a tanár híd legyen a tudomány és a mindennapok között. Ehelyett droidokat akar. Paradox módon a felesleges tananyagnövekedés is ennek tudható be. A valódi háttértudás ugyanis arra való, hogy a tanár helyes szemlélettel oktasson, érdeklődést tudjon felkelteni, és kérdések kapcsán el tudja irányítani a gyerekeket a megfelelő forrásokhoz. Ezt csak intelligens ember tudja megtenni, aki áttekintéssel rendelkezik arról, amit tanít. Aki elég okos, az nem akarja a maga fontosságát azzal bizonyítani, hogy a gyerekekkel hülyeségeket magoltat. Gondolkodtatni akar helyette, mert a gondolkodásmódot is át tudja adni, ami az adott területen kell, a matektól a történelemig.
A szülőket sem értem, miért akarnak gyenge tanárokat a suliba. Érdekes módon korrepetáláskor azonnal ki tudják választani a jó tanárt, és még megfizetni is hajlandók. Csak átalányban (adóból) nem, mert az OrbánGyurcsány ellopja.
Bocsi, ez hosszú lett,
TroppauerHümér 2010.01.30. 05:13:24
Pepe135 2010.01.30. 08:35:03
Igaz, szóban vizsgáztatnak a mai napig is!
Szánnak arra időt, hogy egyenként ellenőrizzék ki mit tanult, hogyan használja a tudását.
Szerintema felsőoktatásnak ma három baja van!
- Az első a Bolonyai kettéosztás. Három év kevés, MSc-re pedig jó ha egynegyede továbbmegy.
- A második a számonkérés lazasága. Kevés a vizsga, ami vanaz is írásbeli, sőt tesztlapos.
Ráadásul már szigorlatok sincsenek.
- A harmadik, hogy az iskola nem demokrácia! Igenis az oktatónak legyen joga eljárni a renitenssekkel szemben, ad abszurdum kizárni őket az oktatásból is!
kitvalasztanal.hu - Választási tippért notebook! · http://www.kitvalasztanal.hu 2010.01.30. 09:13:28
@Pepe135: Csak az utolsó sorrára néztem rá annak amit írtal.
Nagyszerű lenne, ha valakit a magaviselete miatt kizárnánrk. Termelnének egy rakássemmihez nem értő (potenciális bűnözőt), akik ráadásul viselkedési gondokkal is küszködnek.
Nzoltan 2010.01.30. 09:45:40
"Nagyszerű lenne, ha valakit a magaviselete miatt kizárnánrk. Termelnének egy rakássemmihez nem értő (potenciális bűnözőt), akik ráadásul viselkedési gondokkal is küszködnek."
Régen is kibasztak minden oda nem illőt. Valahogy jobban működtek a dolgok.
Caymans 2010.01.30. 09:56:01
"a legkiválóbb egyetemeinkre való bejutásért kiváló képességű külföldi diákok sokasága versenyez" - A mostani orvostudományi karokon ez már megy.
ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2010.01.30. 09:57:32
Állítólag akkor még jó volt az oktatási rendszer.
@Pepe135: "Az első a Bolonyai kettéosztás. Három év kevés, MSc-re pedig jó ha egynegyede továbbmegy."
Három év volt a főiskolai képzés is. És van olyan intézmény, ahol ezt a hármat emelték fel 3,5-re. Azt, hogy ennek a negyede megy MSc-re, az még mindig több, mint amennyire a piacnak szüksége van. Nem magával a Bolognai folyamattal van a baj, hanem a megvalósítással. Olyan emberek dolgozták ki az új oktatási rendszert az egyes intézményekben, akik nem biztos, hogy teljesen tisztában voltak a lényegével. És olyan is lehet, ahol a főiskolai képzést egyszerűen átnevezték BSc-nek.
vizesnyolcas 2010.01.30. 09:59:44
Annyira nem gúnyolódnék magunkon. Mert igenis volt a magyar (középfokú) oktatásban valaha egy olyan világbajnok teljesítmény, amit a fantasztikus referenciái miatt világyszerte franchise-ban lehetett volna árulni, a legfejlettebb országok oktatási intézményei sorbanálltak volna a magyar tanúsítványokért. Ez a Fasori Evangélikus Gimnáziumnak a felszabaDÚLÁS előtti változata, ahol a marslakókat képezték. - Sajnos senkinek nem jutott eszébe ebből bótot csinálni. Ami mondjuk Rákosi "vas és acél országában" nem olyan meglepő. De még a cucilista M.o. orvosi egyetemein diplomát szerezni is nemzetközi rangot jelentett.
Ugyanakkor a magyar oktatás soha nem romlott olyan mértékben, mint a gengszterváltás óta. A bolognai rendszer melletti kapmpányban (is) dübörgött a hazugsággyár: Hogy a magyar diploma attól lesz nemzetközileg elfogadott. A kampányolókat nem zavarta, hogy azok a magyar egyetemeken végzett diákok, akik például éppen Oxfordban, Cambridge-ben vagy a Sorbonne-on vesznek részt doktori képzésben vagy már ott tanítanak, pontosan tudják, hogy ez mekkora hazugság. Hiszen egyiknél sem az számított honnan jött, hanem hogy hogyan szerepelt a felvételi interjúkon. (Ugyanezt mondhatnám el más külföldi állásinterjúkról is.)
Ezzel szemben a mintául szolgáló USA-n belül - a méregdrága neves egyetemeket persze nem ideszámítva - egészen gyakori jelenség, hogy az egyik államban szerzett diplomát nem fogadják el a másikban.
bolomba (törölt) 2010.01.30. 14:56:36
@TroppauerHümér: Ahogy latom alapvetoen a szemlelet es a hozzaallas kolonbozik. Ott a cel, az atfogo ismeret folyamatos visszaadasa (ertsd amit tanulsz) szemben a magyar szakaszos szamonkeressel (magold be). A felesegem, a het 5 napjan (ha ugy voltak a kurzosok) kotelezve volt, hogy 'megjelenjen' a rendszerben. Kotelezoen kerdeseket kellett feltennei a kurzus(osztaly)tarsainak, amire kotelezo volt valaszolni. Persze emelett a napi kiadott feladatot is idore meg kellett csinalnia, legyen az essze irasa, vagy rajzolas. Ha ezt adott idon belul nem tette meg (altalaban 24 ora, nagyobb feladatoknal tobb ido) akkor az pontlevonassal jart.
A tanar, minden adott diakkal (kb 20-25) napi interakcioban volt. Konstruktivan (nyilvan voltak rosszabb oktatok) valaszoltak es osztonoztek, es korrektul osztalyoztak, majd ertekeltek. A tanarok/profok nagy resze persze mindemellett 'rendes' eloadasokat is tartottak az egyetemukon/fosulijukon. Ja egyebkent minden kurzus ugy kezdodott, hogy mindenki posztolta a classromon belul az oneletrajzat, beleertve a tanart is. Ezutan jott egy ismerkedos resz, amit mar szinten pontoztak, leven ott egy 6 hetes kozosseget kellett 'kovacsolni'.
A tananyag ugy volt felepitve, hogy 6 hetes kurzusokba voltak intergralva, az egymasra epulo anyagok. Kreditet kapott mindegyikert es ha teljesitette, a kotelezo penzumot, akkor megkapta a diplomat. Alapvetoen, ha jol tudom mar itthon is hasonloan mukodik. A konyveket a kurzus kezdetere be kelett szerezni, amik nagyon jo, friss es hasznalhatoak voltak.
Mellesleg tobb ismerosunknek akik szinten akkor kezdtek a felsooktatsi dolgukat, az USA-ban, egy idoutan kotelezve lettek, hogy interneten keresztul csinaljanak meg par kurzust.
Szoval ez egy elegge jol mukodo rendszer, ami egyre inkabb elterjettebb. Persze vannak szakoknak reszei, ahol nem lehet kivaltani a szemelyes jelenletet, de…
bolomba (törölt) 2010.01.30. 14:59:36
Old Settörhend 2010.02.27. 19:29:02
feszekdarazs.blog.hu (mivel itt megírtuk ide most nem írnám le, a haramdik rész az oktatásról nemsokára érkezik.
vero · http://anal0g.blog.hu/ 2010.03.22. 20:51:31