Phillips kapitány álma: távirányítású teherhajó, műholdas navigációval

2014.01.22. 18:40 habba

Ha a Rolls-Royce jóslatai valóra válnak, a mozambiki kalózok hamarosan lehúzhatják a rolót, a bátor phillipskapitányok vegzálásában szerzett gyakorlat nem sokáig lesz piacképes Afrika szarva körül. A hajózási innovációkkal is foglalkozó cég egyik vezetője azt állítja, a jövőben nem lesz se kapitány, se legénység a teherszállító hajókon, a sokezer tonna rakományt műholdas távirányítással navigálják majd a világ tengerein.

munin-820x420.pngKép: SlashGear.com

A dolgot úgy kell elképzelni, hogy a hajó kapitánya a társaság szárazföldi irányítóközpontjából, egy hajóhíd 3D-s díszletei között, számítógépen keresztül manőverezi majd a szállítmányt egyik kikötőből a másikba. Mivel a szójának, gyapotnak, kínai okostelefonnak nem kell enni adni, a legénységet tökéletesen kiváltja a jórészt már amúgy is automatizált hajóüzem, a GPS navigáció meg a fedélzeti kamerarendszer.

Oskar Levander, a Rolls-Royce egyik vezetője szerint a hajók működtetési költsége 10-30 százalékkal is kevesebb lehet legénység nélkül, de a fejlesztés legfőbb hozadéka a kalóztámadások elleni védelem, hiszen egy kísértethajón nincs kit túszul ejteni. A rakományt maga a hajó óvná meg az illetéktelen behatolóktól, kábító gáz kibocsátásával. (Hogy a gázmaszkkal felszerelkezett furfangosabb kalózokat hogyan ejti csapdába az okos teherszállító, arról egyelőre nem sokat tudunk.)

A legénység nélküli kereskedelmi drónhajók gondolatát az Európai Bizottság is támogatja, a koncepció kifejlesztésére kutatási programot is indítottak, úgyhogy vélhetően nem teljesen utópisztikus az ötlet. Most tehát a kalózokon a sor, szép lassan fel kell venni a hajóhackelési ismereteket a kompetenciáik közé, a puskatussal hasbavágás tárgyalási szinten már nem lesz elég az önéletrajzba.

 

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr775775413

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zakk (törölt) 2014.01.23. 11:33:08

gáz mellett a nagyfeszültségű áram is a jobb védelmi megoldások közé tartozik

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2014.01.23. 14:44:34

Netalán az automata, távirányítós puskák. Meg pár szabadon eresztett kutya/tigris/medve/t-rex.

Amúgy az még nem jutott eszébe az okos hajófejlesztőknek, hogy netalán kurvaerős robbantásbiztos pánikszobát építségen a legénységnek kalóztámadás esetére? Szintén kiengedhető fenevadakkal, távirányítós puskákkal kombinálva.

Kheopsz · http://giza.eg 2014.01.23. 17:05:40

Sokat gondolkoztam már, de mondja már meg valaki... Hogy a francba jutnak fel a motorcsónakokból a kalózok a fedélzetre? Egy-egy nagyobb hajó fedélzete nem éppen elérhető távolságban van a víz felszínétől...

fabcsi 2014.01.23. 17:08:04

@Eltévelyedés: A pánikszobás variációnál még mindig veszélyben van a legénység! Gondolok itt az élelem és víz készletre ami ügye véges, és ki irányítja tovább a hajót, ügye?

Eltévelyedés · http://gumimacik.blog.hu/ 2014.01.23. 17:26:31

@fabcsi: Mondjuk aki Pánikszobát tervez egy heti víz és élelemellátás nélkül, az még kezdő tervező:) És a pánikszobában nyilván lennie kell segítséghívásra alkalmas berendezésre is, amire érkezhet két helikopterben 12 feketeruhás szigoró ember. Netalán a hajó irányítása is megoldhatónak kéne legyen, de legalább megbénítása.

Punxsutawney Mormota 2014.01.23. 22:12:27

@Kheopsz: Pontosan úgy, ahogy régi szép időkben. Csáklyákkal. Fellövik a köteleket a hajóra és azon másznak fel.