A jövő városmarketingje. Barokk vasútállomás, webkamerák, öntudatos jászok és egy országos kocsmahálózat terve

2010.03.08. 13:46 Zubreczki Dávid

 

IMG 7585-01 Bükkszentkereszt

 

Bő egy hete a Miskolci Egyetemen (tényleg nem csak a szófordulat miatt írom) volt szerencsém végighallgatni egy városmarketing-versenyt. A téma nem csak azért érdekes, mert ha minden jól megy, az itt bemutatkozó egyetemisták, főiskolások 2030-ban talán már jól befutott szakértőként, tanácsadóként dolgozhatnak majd az önkormányzatoknak, de azért is, mert ezen a területen meglepően keveset fejlődtek a magyar települések - tisztelet a kivételnek.

Miközben azért a marketing eléggé átjárja a mindennapokat, városmarketingről alig beszélhetünk. Ha igen, akkor az inkább a politikusok fényezését jelenti, a várost mint brandet nem nagyon szoktuk építgetni idehaza. Kivételek természetesen vannak, például az, hogy Mohács felkerült a szellemi kulturális örökség listájára a busójárással vagy hogy Fertőd visszakapja a világszerte jobban ismert Eszterháza nevet, miközben kicsit ráerősítenek a Haydn-vonalra.

Persze lehet mondani, hogy nekik volt mit eladni, de ne felejtsük el, hogy sokkal több településnek lenne mivel dicsekedni. A marketinges örül, ha jó a termék, de nem foghat mindent arra, hogy ha rossz. Neki az a dolga, hogy eladja. Ott van például a bajai halfőző fesztivál, amely nem csak tökéletesen összefonódott a város képével, de gyakorlatilag iskolát teremtett, ma már nem nagyon van oylan étel vagy ehető növény Magyarországon, amelyiknek ne lenne fesztiválja valamelyik településen. Persze azért a marketing ennél többről szól.

Idehaza nagyon kevés az olyan település, amelyiknek igazán jó híre van azok körében is, akik soha sem jártak ott. Az egyik szerintem mindenképpen Debrecen, de sokáig Pécs is ilyen volt, amelyik egészen furán puskázta el a nagy lehetőséget. Meglepő volt, mikor a pécsi marketingtervet bemutató versenyző azt mondta, el fog tartani egy ideig, amíg kiheveri a város az EKF-et. Egészen abszurd, hisz ha van nagy lehetőség a városarculat építésére, ez az.

Na de vissza a versenyre! A feladat egy-egy település részletesen kidolgozott koncepciója volt (ehhez vastag háttérterveket, pénzügyi számításokat, miegymást adtak le a csapatok előre, mi már csak a koncepciókat hallgattuk). Rengeteg jó ötlet volt! Például az, hogy

 

  • foglalkozzunk az iskolai kirándulások résztvevőivel, mint célcsoporttal (ez Győrnél merült fel),
  • szintén Győrnél bukkant fel az ötlet, hogy miért nem használják ki a vasútállomást mint kommunikációs felületet: ha szeretnének ráerősíteni a "barokk város" arculatra, akkor ezt már az átvonatozó, pályaudvaron csak pár percet töltő utasokkal is éreztethetnék pár látványelemmel, /Corvinus - BEN/
  • egy hegyi falu (Bükkszentkereszt) esetében a gyógynövényturizmus vagy az extrém-sport is vonzó lehet, de olyan apró ötletek is segíthetnek a látogatók idecsalogatásában, mint a geocaching-ládák elhelyezése vagy egy kirándulásra csábító webkamera-rendszer kiépítése (ugyanis itt gyakran akkor is süt a nap, amikor a közeli Miskolcon esik) /ME - Girl Power/
  • mi lenne, ha egy város vendéglátó helyekkel jelenne meg egy másikban? A "Pécs Kocsma" országos hálózat lehetne, amelynek tagjai országszerte a város söreit és borait (kiváltképp az itt termesztett cirfandlit) kínálnának /PTE - Tükék/
  • felmerült, hogy Jászberényt úgy lehetne ökovárosként kommunikálni, ha a jász öntudatot (az ott élők 81%-a tartja magát jásznak!) összekapcsolnák a környezettudatossággal. /BGF - Poliszofficers/

 

Ez utóbbi egyébként is érdekes pont: miért nem használják ki a települések jobban azokat az etnikai vagy más kisebbségeket, amelyek évszázadokkal ezelőtt kapcsolódtak össze velük, és most mindenféle negatív mellékzönge nélkül lehetne "felhasználni" őket.

Vagy csak egyszerűen körülnézni, mi zajlik ezen a téren a világban. Mondjuk a versenyt kísérő minikonferencián is bemutatott eukn.org segítségével, ahol a vagy 150 esettanulmányt és koncepciót dob ki a gép városmarketingre keresve. És akkor még csak ki sem mozdultunk a polgármesteri hivatalból.

A három legizgalmasabb előadást hamarosan külön-külön is visszatérünk!

[Fenn TTibike és barnabas888 Bükkszentkereszten készült képe látható - kösz!]

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: marketing turizmus kommunikáció pécs gazdaság győr jászberény

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr431818839

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

EszterLilla 2010.03.09. 15:42:27

A Győrös ötletek a Budapesti Corvinus Egyetem BEN csapatától származnak!

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.03.09. 17:07:42

@EszterLilla: hopp ne haragudjatok, benéztem. három győri projekt volt a döntőben - na persze ez nem mentség :) kösz h szóltatok!

gramercy 2010.03.12. 15:59:54

"ennek" mindig alulrol kell jonnie,

ha a varos »polgarai« nem szannak idot, penzt arra, hogy a dontesek szintjen befolyasoljak a sajat varosukban a torteneseket, akkor keresztet lehet vetni

magyarorszagon egy lakogyulesen jo, ha 10-20 %-os a reszvetel, es torvenyt kellett modositani, hogy ez is ervenyes lehessen, maskulonben mar a tarsashazak szintjen sem lehetne elore haladni...meg az olyan kerdesekben sem, amik az emberek penztarcajat segitenek

pösti 2010.03.23. 23:56:11

Ez egy nagyon fontos topik az urbanista is megérdemelné:)Csinálj nyilvános ötletbörzét!

aBringakirály 2010.04.20. 20:11:41

...és máris érvényesült egy diákverseny pozitív hatása!

süti beállítások módosítása