Legyen-e Pesten tehervillamos?
Különös feltételhez kötötte néhány éve Drezda városa a helyi Volkswagen-üzem működését. Hogy elkerüljék a teherautók okozta forgalmi dugót, útkárosodást, zajt és levegőszennyezést, úgy egyeztek meg az autógyárral, hogy alkatrész-beszállításainak jelentős részét tehervillamosokkal oldja meg. A CarGoTram névre keresztelt szerelvények azóta ingáznak a külvárosi elosztó központ és a gyár között. A sikeres példát több európai nagyváros követte, a legutóbb Amsterdam indította el első áruszállító villamosát. A próbajáratok – amelyek egyenként négy teherautónyi, vagyis közel száz tonna áru szállítására alkalmasak – egy városszéli logisztikai központtól a belvárosi átrakócsomópontig közlekednek, ahonnan elektromos autók terítik az árut. A városvezetők reményei szerint 2012-re a városközpontban a tehergépjármű-forgalom a jelenlegi felére, a levegőszennyezés pedig négyötödére csökken. 2030-ra Budapesten is lesz ilyen?
Nos ennek jelen pillanatban a legfőbb akadálya, hogy a fővárosnak nincs össszefüggő villamoshálózata, az egész csak villamosvonalak kusza halmaza. Például a Jászai Mari teret, a Móricz Zsigmond körteret vagy a Moszkva teret több járat is érinti, de nincs közöttük semmilyen kapcsolat. (Igaz időnként felröppennek hírek fonódó hálózatról, meg arról, hogy aztán mégse.) A másik, lássuk be nem éppen elhanyagolható kérdés, hogy mégis mit szállítanának ezek a villamosok meg kinek, honnan és hová? A budapesti villamosok nem nagyon érintenek ipari övezeteket, az egykori HÉV-iparvágányok többségét pedig már fölszedték. Viszont ott van még a belvárosi üzletek, éttermek áruellátása (ilyennel kísérleteznek Bécsben), de ez legfeljebb önkormányzati ösztönzésre születhetne meg, üzleti alapon nem nagyon lehet megvalósítani. Több esélye van az ilyen típusú áruellátásnak azokban francia nagyvárosokban, ahol egyes övezetekből az autókat kitiltották ugyan, de a villamos járatokat meghagyták. Ennek mondjuk lenne esélye az egyre sétálósabbá váló Belvárosban, amelynek példáját (ha sikeres lesz) alighanem több városrész is követi.
Ehhez mondjuk a közúton jól megjközelíthető logisztikai központokat kellene a városi villamoshálózattal, vagy olyan csomópontokba tenni a logisztikai központokat, ahol például a HÉV keresztezi az M0-ás vonalát. Innen komissiózás után éjszaka fuvarozhatnák be az árukat a belvárosba.
Van persze olyan fuvar is, amelyre minden városi övezetében szükség van: ez a hulladékszállítás. Zürichben épp ezt oldották meg tehervillamosokkal. A szelektív hulladékgyűjtőkké alakított kocsik villamos-holtvágányokon vagy a vonalvégi fordulóknál állnak (vagyis a személyszállítást nem zavarják), s a megtelt kocsikat elvontatják. A zürichi villamosok már a XIX század végén is végeztek teherfuvarozást, igaz akkoriban még hulladék helyett söröshordókat szállítottak. A 2003 óta működő rendszer bevált, a lakosok szívesen használják, így 2005-ben újabb állomással, tavaly pedig új szolgáltatással bővítették a rendszert: az E-tram elnevezésű kocsik az elektronikus hulladékot gyűjtik. Külvárosi villamos persze nem sok volt, még kevesebb maradt, de nem lenne lehetetlen építeni párat...
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
maestro1 2009.10.05. 15:47:00
v2peti 2010.01.18. 13:22:51
mybudapest · http://mybudapest.blog.hu/ 2010.01.18. 14:15:52
persze ipar nélkül iparvasút is minek, esetleg hozhatnának adiodos cipőket az egykori ganz-telepre :)
Gerardus A. Lodewijk 2010.01.20. 20:06:51
Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal