A dunai hajós unokái - fejlődő fuvarozás némi kompromisszummal
![]() |
Az Uniós fejlesztések egyre inkább arra töreknek, hogy a jövőben is fenntartható, minél kevesebb kárt okozó közlekedési és fuvarozási alternatívákat teremtsenek. A törekvések mindenképpen értékelendők és figyelemre méltók, de nem késtünk el ezzel egy icipicit? Egy kissé csapongóra sikeredett poszt a fejlődésről.
A dunai hajózás minidg is meghatározó volt az európai közlekedés számára. Az Unió úgy tűnik ismét felfedezte az ebben rejlő lehetőségeket és, a vasútfejlesztések kapcsán már korábban is emlegetett, TEN-T projektek között is szerepel a Rana-Majna-Duna hajózási útvonal fejlesztése.
A belvízi szállítás jó alternatívát jelenhet a közúti és vasúti fuvarozás kiváltására. Lényegesen kevesebb a környezetre káros hatása, csendesebb és a munkaerő teremtésben is előrébb áll a másik két fuvarozási megoldásnál, számol be a az euractive.hu.
A vízi szállítás káros anyag kibocsátása 17 százaléka a közútinak és 50 százaléka a vasútinak tudható be.A külső költségek szempontjából a belvízi hajózásnak a legjobb a teljesítménye (különösen a környezetszennyezés és a munkabiztonság tekintetében – e téren a közúti szállításnál két és félszer jobb), és hatalmas fejlődési kapacitással rendelkezik.
Az Országos Környezetvédelmi Tanács (OKT) 2010. január 8-i állásfoglalása szerint a hazai Duna-szakaszon javítani kell a hajózási feltételeket. Ennek érdekében a cél, „a minimálisan 2,5 méter merülési mélységet biztosító hajózási szelvény kialakítása.” – olvasható az állásfoglalásban.
A dokumentum azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy a hajózhatóság javítása érdekében tett intézkedések hatással lehetnek a Duna ökológiai állapotára. Ezért a Víz Keretirányelv kimondja, hogy a beavatkozásokat csak akkor szabad elvégezni, ha az ökológiai károkat megszűntetik illetve elfogadható méretűre csökkentik.
A Keretirányelv nagyon ambíciózus tervekkel próbálja meg fenntarthatóvá tenni a fejlődést és minél kevesebb kárt okozni. Valójában ez az igazi probléma: ahogyan fentebb is olvasható "elfogadható mértékűre csökketik" az ökológiai károkat. Igazából ezen a mondaton ütköztem meg, a beszámolót olvasva. Tudom, hogy így működnek a dolgok, de ennyire nyíltan leírva kicsit megdöbbentő. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy választhatunk a nagyobbik meg a kisebbik rossz között. Azt is tudom, roppant naiv elképzelés olyan megoldásokat várni, amik nem károsítják a környezetet, de a sok "elfogadható mértékű" szennyzéstől tartunk ott, ahol tartunk. Mindig kompromisszumokat kell kötni, szokták ilyenkor mondani. De valójában ilyenkor nem a természettel, vagy a gyerekeinkkel kötünk kompromisszumot, akik majd a mi mocskunkat lesznek kénytelenek eltakarítani, hanem a saját erkölcsi érzékünkkel, nyugtatva magunkat, hogy ennyi még belefér. Hát igen, sokminden belefér, csak még néhány olajkatasztrófa vagy beépített árterület és megnézhetjük magunkat. Vagy rosszul gondolom?
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.06.27. 09:34:31
Androidus · http://d-ketto.blog.hu 2010.06.27. 11:47:26
pösti 2010.07.01. 13:46:48
De a személyszállításban lenne még potenciál akár csak fővárosi szinten is.Na és persze egy dunai "water front" is jól jönne a városnak!
mig8 (törölt) 2010.07.06. 09:50:30
A Duna vízjárása miatt komoly védműveket kellett kiépíteni. Emiatt viszont megnehezedik az utasforgalom. Tegyük hozzá, hogy árvizek idején nincs hajózás. (Na emiatt nem lehet állandó.) Akkor viszont az utasoknak kellemetlenséget fog szülni a kiszámíthatatlanság, stb
pösti 2010.07.28. 23:46:06