Milyen lesz a BKV húsz év múlva?
Igen persze sztrájk akkor is lesz, mert elég régi és elég jól bevált találmány, na de lássuk mi lesz más a BKV háza táján 2030-ban! Először is egyáltalán nem biztos, hogy BKV-nak fogják hívni a céget. Így is elég szép kort ért meg ezzel az elnevezéssel és rendszerben (1968-ban alakult meg a villamosos, hajós, HÉV-es, buszos társaságok összevonásával).
Az elmúlt időszakban azonban sikerült olyan szinten lerombolni mint brandet (ez pl. csak a tavalyi termés), hogy szerintem sokkal egyszerűbb lesz egy huszárvágással új céget létrehozni helyette - legalábbis nevében.
A kormányváltáskor menetrendszerűen átszervezett, átnevezett minisztériumokon már senki sem lepődik meg, miért lenne ez másként az önkormányzati cégeknél? Na de ne rugózzunk az elnevezéseken, lássuk a valódi változásokat!
Ha az elmúlt húsz év fejlesztései alapján próbálnánk előrevetíteni a következő huszat, akkor elég nagy bajban lennénk, mert olyan fú de nagy változások nem történtek az infrastruktúrában (meghosszabbították pár villamost, a 3-as metrót és majdnem megcsinálták a 4-es egy szakaszát - a szinten tartást, átszervezést ne számítsuk fejlesztésnek).
Az Origón a közelmúltban megjelent egy összeállítás arról, hogy milyen is lesz a közlekedés a Futurista által is vizsgált 2030 környékén. Ebben egy külön kis keretest kapott a BKV, ahol egy főosztályvezetőnek szegezték a kérdést azzal, hogy "pénz nem számít".Ezt válaszolta:
A kötöttpályás közlekedésnél (metró, villamos, HÉV) a Budapesten belüli vonalak és a város széléről induló szerelvények összekötése a cél. A 4-es metró befejezése után a 3-ast mindkét végpontjánál meghosszabbítanák, keleten egészen a repülőtérig. A 2-es metró még tovább, gyakorlatilag Gödöllőig elérne a jövőben, hiszen az Örs Vezér terénél összekötnék a HÉV-vel.
Egybeforrna a szentendrei és a csepeli HÉV is, ezeket a többek között a Margitsziget alatt száguldó 5-ös metró kötné össze. Ezek mellett számos villamosvonal megnyúlna: például az 1-es az Etele térig, a 42-es a Havannáig, a 3-as Budafok irányába.
Az úgynevezett "S-Bahn Koncepció" szerint felújítanák azt a ma egyáltalán nem használt sínpárt, amely a Keleti és Nyugati pályaudvart köti össze.
Az, hogy "magasabb díjak" lesznek (miként azt a címben is fontosnak tartották kiemelni) olyan axióma, hogy ennyi jóstehetséggel a Budapest TV-ben sem léphetne fel senki. A négyes metró most épülő szakaszának befejezése sem kétséges. Az 1-es és a 3-as meghosszabbítása is igen valószínű, igaz erről nem olyan rég még viták folytak. A fentieken túl még a 19-es és az 56-os villamos, valamint a 2-es és a 30-as villamos összekötését is szokták emlegetni.
A többi viszont tényleg a pénztől függ. Kivéve talán a gödöllői HÉV és a metró összekötését az Örsön, azt ugyanis a közelmúltban nagyon elszúrták (néhány éven belül zajlott le az új metrók beszerzése és a metrómegálló felújítása/átépítése is, ami valószínűleg évtizedekre bebetonozta a jelenlegi állapotot).
És mi újság a síneken túl?
Drasztikusan megújulna a busz- és villamospark. A város összes tömegközlekedési járművére, az összes megállóban fel tudnának szállni a kerekes székesek. Az új, tiszta, tágas és pontos járművek szinte mind környezetbarát hajtáslánccal működnének.
2030-ban - a tervek szerint - már évek óta működni fog a buszokon, villamosokon és persze a metróban az elektronikus jegyrendszer (magasabb árakkal), amelynek lényege, hogy nem kell előre jegyet venni, a felszálláskor a mobilról, vagy bankkártyáról kiegyenlíthető lesz az utazás költsége.
És csak az igénybe vett utazásé: az ár a megállók számától vagy éppen az utazás idejétől függ majd. Utazás közben a járművek belsejében pedig monitorok tájékoztatnák az utasokat az érkezési időkről, de számos információ birtokában egyénileg is lehet majd utazást terveztetni a számítógépekkel.
Ez szerintem teljesen reális jóslat, nyomokban már megjelent szinte mind. Az sem kizárt, hogy egy bérlet mondjuk rádiófrekvenciás azonosítót tartalmazzon (ha sikerül megoldani a személyiségi jogok védelmét). Ezzel automatikusan ellenőrizhető a metróba lépő, ráadásul követhető, hol, hányan mennek le, jönnek fel, merre utaznak. Az ebből készült statisztikák pedig felhasználhatók lesznek a szerelvények összeállításánál vagy épp a pótlóbuszok ütemezésénél.
Mert egész biztos nem csak sztrájk, de olykor üzemzavar is lesz 2030-ban.
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
munkacsikristof 2010.01.12. 11:10:23
HavocS · http://www.obsidianshell.com 2010.01.12. 12:29:20
Milyen sínpár? Villamos? Mert olyanról nem tudok. Vasúton meg rendszeresen használva van (Keleti-Kő.felső-Rákos elág.-Rákosszentmihály-Angyalföld elág.-Rákosrendező-Nyugati). Akkor miről beszél?
ZBR 2010.01.12. 16:53:39
Rendszeres személyszállítás nem zajlik rajta, csak egy szakaszán (Keleti-Af. elág). És arról is vitatkozhatnánk, hogy jó-e úgy, mert fél órával növli annak a szerencsétlen Hungáriának a menetidejét.
maestro1 2010.01.12. 23:27:00
Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.01.13. 07:24:43
senior Muhaha 2010.01.18. 15:33:27
Újragombolni a jegyellenőrzési rendszert, egységesiteni a jegyeket (pl. 1 óra utazás bármivel), metrólejárókhoz orkok helyett összecsapódó kapukat kihelyezni.. Szóval át lehetne venni a ruszkiktól az ő rendszerüket egy az egyben! Tuti töredéke lenne bármelyik nyugati csillivilli rendszernek. Ott még a buszon is lehet jegyet venni, a sofőr nem tud a saját zsebére dolgozni.
És bevezetni a 10-12 fős kisbuszokkal az iránytaxikat (minibuszjáratok).
munkacsikristof 2010.01.19. 23:30:57
pösti 2010.02.01. 22:32:00