Hogyan alakítják át a városképet a vezető nélküli autók?
Már itt a Futuristán is esett szó arról, hogy a jövő városi közlekedésének egyik legfontosabb eleme lehet a vezető nélküli autók rendszere. Egyáltalán nem valami távoli jövőben megvalósítható fejlesztésről van szó. Egyes elemei - sávkövetés, közlekedési lámpák észlelése, konvojban haladás stb. - már ma is számos hagyományos gépjárműben megtalálhatók. Ugyanakkor nincs elérhetetlen messzeségben a valódi robotautók megjelenése sem.
Az Origó néhány napja a Continental kísérleteit mutatta be (igen a gumigyártó az, amely elég sok más közlekedési fejlesztéssel is foglalkozik). Mint írják:
"A Continental szerint 2020-ban jöhet el a második szint: ez már nem korlátozódik majd 30 km/h-s vezetésre, és az is nagy különbséget jelent majd, hogy a vezetőnek nem kell figyelnie az autóját, hogy az miként vezeti önmagát. Ugyanakkor ennél a rendszernél még biztosítani kell a lehetőséget, hogy a sofőr bármikor visszavehesse az irányítást a jármű felett. A teljesen automatizált autók 2025-ben kerülhetnek piacra, de a robotpilótát csak a legkisebb kihívást jelentő terepen, az autópályákon lehet majd használni, és csak 130 km/h sebességig."
Már önmagában ezt is nehéz felfogni, pedig a változás nagyon nagy és nagyon sokrétű lesz. A vezető nélküli járművek nem csak a balesetek számát csökkentik majd le. Először is teljesen át fog alakulni az autók dizájnja. (Érdekes nézni a XIX. század végi modelleket, melyek rendszeresen a hagyományos hintók, szekerek, kerékpárok formavilágát tükrözték - alighanem ugyanígy nehéz lesz az átállás most is.)
Ám ami ennél is jelentősebb változás lesz: gyökeresen át fog alakulni a városok szerkezete. Szinte fel sem tűnik, mennyire az autó határozta meg a XX. század fejlesztéseit az úthálózatok, a közlekedési csomópontok, a parkolók rendszerével.
Ha az ideális forgatókönyv szerint. a közösségi autóhasználattal együtt valósul meg a vezető nélküli járművek rendszere, akkor nem lesz szüksége mindenkinek autóra. Így aztán parkolóra sem. Ami azért nagy dolog, hiszen az alábbi videót is jegyző Alloybuild szerint egy átlagos amerikai autó a nap 21 órájában a parkolóban áll.
Éppen ezért kezdtek el gondolkodni azon, milyenek is lesznek az amerikai nagyvárosok az átalakulás után. A Shuffle City koncepció ezt mutatja be számos ábrával. Mondjuk a fentivel, ahol a zöls sáv feletti rész mutatja a járművek által használt felületet (parkolás, úthálózat, parkolóházak stb.).
Persze azt nem hiszem, hogy a nyitóképen látható buborékok jelentik majd a megoldást (főleg azt nem, hogy ezek egyszemélyesek lesznek és csak néha fog egy-egy kóricálni belőlük a városban a gyalogosok közt, mint a videón látható), ám ez a koncepció lényegén nem változtat.
Az biztos, hogy a megosztottan használt, vezető nélküli járművek (többek közt a közösségi alapú közlekedésfejlesztéssel és a szenzorszőnyeges távérzékeléssel együtt) alapjaiban fogják átalakítani a városok szerkezetét - elsősorban a területhasználatot.
(via: fastcoexist)
Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nanenáné 2013.07.24. 14:22:54
Pl. Budapest belvárosszerkezetét nem az autók hanem a lovaskocsik idejében alakították ki, és azóta sem változott, és még sokáig nem is fog. Ez okozza összes problémáját! Ehhez új városokat, városmagokat kell építeni, a régiket pedig skanzenné-múzeummá nyilvánítani. De ez bizony vastagon utópia. No, igaz, most a futurista blogon járunk.
250130 2013.07.25. 13:03:43
Nite · http://animecomment.blog.hu 2013.07.25. 14:45:21
Sanda gyanu 2013.07.25. 14:46:27
Ez egy igen fontos kérdés, rámutatnék egy másik példával: Az 1900-as évek elején azt hitték, hogy az embereknek a jövőben majd nem kell dolgozniuk, mert mindent robotok csinálnak majd helyettük. Itt is szó szerint ugyanaz a probléma. A robot NEM azé az emberé, aki helyett az dolgozik a futószalag mellett, hanem a gyáré - az embert meg elbocsátották, mehet Isten hírével, akár éhen is dögölhet. Vagyis a jóslat beteljesedett, valóban robot dolgozik az ember helyett, de az ember nem nyerte el azt a jogot, hogy csak otthon pihenjen, a klasszikus értelemben vett munkáját meg egy robot végzi helyette, amiért ő kapja a fizetést.
vittore 2013.07.25. 15:15:46
vittore 2013.07.25. 15:18:44
Borenbukk 2013.07.25. 15:37:33
Teragigamega lélek 2013.07.25. 17:37:41
Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.07.25. 18:51:21
Egy Vár méretű területet le lehet zárni, az se könnyű. De egy egész Belvárost az egyik legnagyobb áteresztőképességű híddal, ez rémálom!
Rézfánfütyülő fűzangyal 2013.07.25. 18:59:31
A városi közlekedési hálózat nem csak a személyszállítást szolgálja, hanem a kereskedelmet és többi ellátási logisztikát. Gyalogolni, kerékpározni lehet, de logisztika rendszert így fenntartani NEM!!!