A világon egyedülálló kamerarendszert építenek ki Budapesten

2010.06.01. 16:30 Zubreczki Dávid

Kevesen tudják, hogy tavaly óta Európa legszigorúbb és leghatékonyabb teherforgalom-szabályozása működik Budapesten: a 12 tonnánál nagyobb járművek tranzitforgalma szinte teljesen kiszorult a városból, helyenként ennél könnyebb járművek sem hajthatnak be. Ha minden igaz jövőre egy világon egyedülálló kamerahálózattal egészítik ki a rendszert, ami az autópályákéhoz hasonló ellenőrzést tesz majd lehetővé.

A Magyar Hírlap cikke szerint ennek számos előnye lesz

  • száz százalékos ellenőrzést tesz lehetővé (ami kevesebb járművet és a behajtási díjakból több bevételt jelent a Fővárosnak)
  • online lehet kiadni majd a behajtási hozzájárulásokat (az autópályán is csak a kamerarendszer bevezetésével vált lehetővé az e-matricák vásárlása).

Az egész ugyanis az autópályák kamerarendszeréhez lesz hasonló, de annál egy kicsit azért bonyolultabb:

 

„A Budaörsi úton naponta mondjuk 35 ezer autó hajt végig, lehet hogy ebből csak háromezer a tehergépkocsi. Vagyis nem elég azonosítani a járművek rendszámát, de meg kell határozni az össztömegüket is. Ha ez sikerült, akkor pedig meg kell állapítani, hogy van-e behajtási hozzájárulásuk vagy nincs” – foglalja össze a feladat lényegét Gyarmati Zoltán a Parking Kft. ügyvezető igazgatója.

 

Ami a tehergépjármű tömegét illeti, ezen a téren is vannak működő, világszerte kipróbált technológiák. Le lehet tapogatni a kocsit lézerszkennerrel, vagy vannak aszfaltba épített, ún. piezo-súlymérők is, amelyek - bizonyos sebesség alatt - pontos információt adhatnak a járművekről. Ezután már nincs más hátra, mint az adatokat összevetni a Parking Kft. és a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának nyilvántartásával.

 

A Szent István Egyetem szakértői szerint 1,2 milliárd forintba kerülne a mintegy kétszáz ellenőrzési pontot magába foglaló rendszer felállítása. Tavaly közel egymilliárd forint folyt be a behajtási díjakból, miközben az ellenőrzött tehergépkocsiknak csak a fele rendelkezett behajtási hozzájárulással. Vagyis száz százalékos ellenőrzéssel a legóvatosabb becslés szerint a bevétel is a duplájára emelkedne, így majdnem egy év alatt megtérülne a beruházás.

 

A tervek között szerepel, hogy ha már úgyis adott a hálózat és a szoftver, akkor plusz szolgáltatásként olyan dugófigyelő kamerákat állítanak üzembe, mint amilyenekkel például az utv.hu oldalán kísérleteznek.

Egy kattintás és nem maradsz le a friss posztokról:

Címkék: budapest biztonság közlekedés légszennyezés azonosítás logisztika távérzékelés

A bejegyzés trackback címe:

https://futurista.blog.hu/api/trackback/id/tr412048220

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gramercy 2010.06.01. 18:09:57

1. az egesz 170000 kilometernyi uthalozatba kellene megfelelo suruseggel (felbontas eleresehez) tengelyszamlalokat epiteni. ezek relative olcsok es kvazi real-time lehetne monitorni a forgalmi adatokat, sokkal pontosabb tervezest tenne lehetove

2. a rendszamleolvaso rendszer jo, sokkal szimpatikusabb mint a papiralapu vagy peldaul az az elkepzeles, hogy minden autoba gps kerul ami alapjan nem csak a helyzetunket, de a sebessegunket is tudnak...

3. nincsenek illuzioim az autosok $ lehuzasaval kapcsolatban...

QFixo 2010.06.01. 20:34:30

Hehe. Már csak azt kéne elérni hogy ne orrba szájba parkoljanak az emberek, plusz ne ragadjanak bent a kereszteződésekben ezzel is akadályozva a keresztirányú forgalmat.Plusz ne ragadjanak rajta a zebrán és sorolhatnám..ja talán az ésszerű, biztonságos, egymás tiszteletben tartása témájú közlekedési morál kéne.ja és itt észak-balkánon.

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.06.07. 10:35:16

@Navarot: ez teljesen komoly. A dugódj-ellenőrzés bennem is felmerült, mert a Margitszigeten is ilyennel ellenőrzik, h kinek van behajtási engedélye és kinek nincs. Ugyanakkor ezek a kamerák nem ugyanott lesznek, hiszen a tehergépkocsi-forgalmat már a közigazgatási határnál ki kell szűrni

AMi a jövőt illeti, a BKV-ról már volt szó:
futurista.blog.hu/2010/01/12/milyen_lesz_a_bkv_husz_ev_mulva

Elvileg jövőre startol a bérbringarendszer, arról is szeretnék majd írni. Meg sztem 100%, h lesz dugódíj is előbb-utóbb

süti beállítások módosítása